Inbjudan till webbinarium 24 november: Växtbaserad mat

Inbjudan till webbinarium 24 november: Växtbaserad mat

För några år sedan ökade efterfrågan på ekologiskt kraftigt. Denna trend har stagnerat och ersatts med att många konsumenter väljer växtbaserade livsmedel, kanske i en förhoppning om att detta både kan rädda planeten och förbättra den egna hälsan? Industrin erbjuder ett rikt utbud av vegetariska och veganska produkter, men en stor del av vegetabilierna är importerade.

Hur ska vi som konsumenter välja vegetariska produkter för att främja en hållbar utveckling? Hur ser utbudet ut? Var kommer råvarorna ifrån? Vilka krav ställer dagligvaruhandeln? Vilka krav ställer livsmedelsindustrin? Det är några av frågorna som kommer diskuteras på ett webbinarium som vi arrangerar tillsammans med representanter från bland annat Vi Konsumenter, WWF, Coop och Orkla Foods.

PROGRAM

16:00-16:05 Inledning: Gunnela Ståhle, ordförande Vi Konsumenter

16:05-16:15 Vilka växtbaserade produkter finns på marknaden idag? Sören Person, Vi Konsumenter

16:15-16:25 Vad är innehållet i växtbaserade produkter? Björn Bernhardson, verksamhetsledare Äkta Vara

16:25-16:40 Hur vill WWF hjälpa konsumenter och upphandlare att handla hållbart växtbaserat? Anna Richert, matexpert Världsnaturfonden, WWF

16:40-16:55 Hur ser dagligvaruhandeln på hållbar växtbaserad mat? Emelie Hansson, hållbarhetsstrateg ICA

16:55-17:10 Hur ska livsmedelsproducenter svara upp mot marknadens krav på växtbaserad mat? Agneta Påander, hållbarhetsdirektör Orkla Foods

17:10-17:25 Samtal – Hur ser framtiden ut för hållbar växtbaserad mat? Anna Richert, WWF samtalar med Charlotta Szczepanowski, chef hållbarhet & kvalitet COOP

Moderator: Minna Hellman, hållbarhetsstrateg Konsumentföreningen Stockholm

Tid: Tisdag 24 november 16.00-17.25

Plats: Digitalt webbinarium

Pris: Webbinariet är kostnadsfritt.

LÄNK TILL WEBBINARIET
Hittar du här.