KfS och CBS bildar Coop Östra

Konsumentföreningen Stockholm (KfS) och dess butiksdrivande dotterbolag Coop Butiker & Stormarknader (CBS) går samman och bildar från och med den 1 januari 2025 Coop Östra. Meta Persdotter, nuvarande vd för CBS, blir vd i den nya föreningen.

2015 förvärvade Konsumentföreningen Stockholm (KfS) en tredjedel av det då KF-ägda Coop Butiker & Stormarknader (CBS). 2022 förvärvades resterande två tredjedelar. KfS blev därmed 100 procents ägare av CBS och har sedan dess verkat parallellt med CBS med fokus på koncernfrågor, ägarstyrning och aktiviteter riktade mot för föreningens drygt 1,3 miljoner medlemmar i Stockholm, Södermanland, Uppsala och Östergötland. CBS har ansvarat för försäljning och drift av koncernens nära 200 butiker.

Sammanslagningen och namnändringen genomförs huvudsakligen i syfte att stärka medlemsnyttan och Coop Östra i regionen genom att dra nytta av synergier mellan bolagen i en gemensam organisation. KfS styrelse beslutade om sammanslagningen och om ny vd den 8 maj och förslaget till namnändring klubbades på KfS stämma den 25 maj. Styrelseordförande för Coop Östra blir Kerstin Wallentin (tidigare styrelseordförande för KfS) och vd blir Meta Persdotter (tidigare vd för CBS). Lars Ericsson, tidigare vd för KfS och styrelseordförande för CBS, fortsätter i Coop Östra som senior rådgivare från 2025. Den nya gemensamma föreningen träder i kraft den 1 januari 2025, medan namnändringen av Konsumentföreningen Stockholm till Föreningen Coop Östra sker snarast möjligt.

– Sammanslagningen av KfS och CBS och bildandet av nya Coop Östra är mycket positivt och kommer att stärka länken mellan medlemmarna och butikerna samt medlemmarnas möjligheter till delaktighet och påverkan. Samtidigt kommer detta att stärka kooperationens roll framåt, utvecklingen av vår affär och erbjudande samt göra oss mer relevanta för våra medlemmar, säger Kerstin Wallentin, styrelseordförande i Konsumentföreningen Stockholm.

– Allt sedan slutförvärvet av CBS i början av 2022 har målet varit att KfS och CBS ska samverka i större utsträckning mellan medlems- och butiksverksamheten. Därför är det nu naturligt att arbeta under ett och samma namn och i en gemensam organisation. Detta kommer att leda till ökad tydlighet, effektivare drift, enklare samarbete och bättre fokus till förmån för såväl medlemmar och medarbetare som samarbetspartners och omvärld. Det har varit fantastiska år som vd för KfS men nu är det dags att lämna över stafettpinnen och önska Meta och Coop Östra all framgång, säger Lars Ericsson, vd på Konsumentföreningen Stockholm.

– Att vi nu samlas under samma namn är ett styrkebesked och en lika efterlängtad som naturlig evolution av verksamheten. Det ger oss kraft att strategiskt och operativt stärka vår lokala konkurrenskraft, addera medlemsvärde och fortsätta arbetet med att bygga Sveriges bästa matkedja med fokus på matglädje, kundmöte och inspiration. Jag är stolt, glad och ödmjuk över förtroendet och möjligheten att få leda verksamheten vidare, säger Meta Persdotter, vd på Coop Butiker & Stormarknader.

Namnet Coop Östra är utvecklat för att representera verksamhetens geografiska läge liksom att anknyta till namnstrukturen hos övriga föreningar inom Coop i Sverige. Det nya föreningsnamnet introduceras successivt från och med stämmobeslutet den 25 maj 2024. Fram till den officiella starten av Coop Östra den 1 januari 2025, sker ett förberedande arbete för att bland annat sammanfoga de båda bolagens organisation, erbjudande och identitet.

För ytterligare information, kontakta:

Johan Stenvall, Kommunikatör, Konsumentföreningen Stockholm, 076-845 62 57, johan.s@kfstockholm.se

Bernd Schmitz, PR och kommunikation, Coop Butiker & Stormarknader, 076-116 80 99, bernd.schmitz@coop.se

Konsumentföreningen Stockholm med omnejd ek för är under namnändring till Coop Östra ek för.

KfS är Sveriges största konsumentförening med 1,3 miljoner medlemmar i föreningsområdet Stockholm, Östergötland, Södermanland, Enköping och Uppsala. Vår övertygelse är att vi tillsammans bidrar till ett mer hållbart samhälle. KfS äger och driver närmare 200 butiker i föreningsområdet via bolaget CBS (Coop Butiker & Stormarknader). Vår viktigaste uppgift är att göra Coop och Coops butiker så bra som möjligt för dig som är medlem.

KfS på Facebook

Följ oss på Instagram