Konsumentföreningen Stockholm kommenterar överenskommelsen med Kooperativa Förbundet (KF)

Konsumentföreningen Stockholm deltar i kapitalisering av COOP Sverige AB genom tillskjutande av eget kapital samt genom lån. Konsumentföreningen Stockholms åtagande uppgår till 1,5 miljarder kronor, fördelat på 900 miljoner kronor 2014 i form av preferensaktier och 600 miljoner i lån 2015. Överenskommelsen innebär att Konsumentföreningen Stockholm kliver in som en nära och aktiv ägare i Coop Sverige AB.

Bakgrunden till överenskommelsen är KF:s arbete med att stärka Coop Sverige AB och skapa ett ekonomiskt utrymme som möjliggör offensiva och framtidsinriktade investeringar. En ökad satsning på både nyetableringar och utveckling av befintliga butiker i Stockholmsområdet är prioriterat.

Konsumentföreningen Stockholm har under många år arbetat för en ökad samordning inom KF och Coop. Samtliga konsumentföreningar i Sverige har ingått ett gemensamt avtal om styrning och samarbete genom Coop Sverige AB som är verksamt sedan 1 januari i år.

– Grunden för överenskommelsen är att vi och KF är överens om de utmaningar Coop står inför och vi har en gemensam syn på det turn-aroundarbete som nu inletts inom Coop Sverige. Konsumentföreningen Stockholm kommer att vara en konstruktiv och engagerad partner i det arbetet, säger Lars Ericson, vd Konsumentföreningen Stockholm.

– Mot den bakgrunden är det nu logiskt för oss att gå in som aktiv ägare i Coop Sverige AB. Vi ökar inflytandet i Coop och skapar goda förutsättningar för att utveckla befintliga och nya butiker i Stockholmsregionen. Detta är vad våra 750 000 medlemmar önskar. För vår del handlar det om att göra medlemsnytta, säger Lars Ericson.

För mer information:
Lars Ericson, vd Konsumentföreningen Stockholm, 08-714 39 74, lars.e@konsumentforeningenstockholm.se.
www.konsumentforeningenstockholm.se