Idag släpps premiumkaffet Uganda Farming Odyssey hos utvalda Coop-butiker.

Premiär för exklusivt kaffe på Coop - ett hållbart samarbete för framtiden

Från Ugandas bergssluttningar till Coops butikshyllor, genom ett rosteri i Hökarängen. Idag släpps premiumkaffet Uganda Farming Odyssey på utvalda Coop-butiker. En betydelsefull milstolpe för ett biståndsprojekt som tog sin början 2021 och förenade Konsumentföreningen Stockholms (KfS) hållbarhetsfokus, We Effects biståndsexpertis och Lykke Kaffegårdars branschkännedom. Tillsammans har dessa krafter enats för att stödja och stärka över 2 500 lokala kaffebönder i västra Ugandas bergslandskap.

Resultatet av projektet, som syftar till att ge kaffebönder i Uganda nya kunskaper och verktyg så att de kan få bättre ersättning för sitt hårda arbete, går nu att köpa i utvalda Coopbutiker. Från och med idag, måndag 13 november, finns nya Uganda Farming Odyssey i hyllorna i 20 Coop-butiker i Stockholm. (Se lista nedan.)

– För oss är det en viktig del av vårt hållbarhetsarbete och vårt medlemserbjudande att kunna erbjuda produkter som är etiskt och ekologiskt hållbara. Därför gick vi in och gav ett lån till projektet. Eftersom det nu har resulterat i en konkret produkt som vi kan marknadsföra i våra butiker, hoppas vi att medlemmarna kommer att omfamna den så att vi kan fortsätta att engagera oss i liknande projekt. Men viktigast av allt så har bönderna i Uganda fått ny kompetens som gör att de kan odla ett högkvalitativt kaffe som de kan få bättre betalt för, säger Lars Ericsson, vd Konsumentföreningen Stockholm.

– En central del i projektet har varit att stärka jämställdheten. Kaffeodling är traditionellt kontrollerat av män, men här har hälften av de kaffescouter vi har utbildat varit kvinnor, vilket har stärkt kvinnornas roll i kooperativen. Detta projekt har verkligen visat att det finns potential i att samordna företags och biståndsorganisationers kompetenser för att skapa gemensam nytta, säger Anna Tibblin, generalsekreterare på We Effect.

– Vi når en milstolpe genom att äntligen lansera vårt första Lykke-kaffe från Uganda. Det är ett proof of concept och representerar allt som Lykke står för. Vi har utmanat normer, byggt en bearbetningsstation, anställt hundratals människor, inlett samarbete med över 2 500 kaffeproducenter, en välgörenhetsorganisation och kvinnliga kooperativ, stöttat, bemyndigat, utbildat, skördat och bearbetat – allt i hållbarhetens namn. Med andra ord hela vår affärsidé kondenserad i ett och samma projekt, säger Lars Pilengrim, kaffeexpert och delgrundare av Lykke Kaffegårdar.

I dessa butiker finns Uganda Farming Odyssey att köpa från och med idag 13 november.

Arninge (Täby), Bagarmossen, Bondegatan, Bromma, Daglivs (S:t Eriksgatan), Danderyd, Engströms Livs (Bromma), Farsta C, Gröndal, Hagastaden, Hammarby Sjöstad, Kärrtorp, Liljeholmen, Mariatorget, Odenplan, Rådhuset, Skeppet (Lidingö), Värmdö, Västberga och Östgötagatan. Priset för 250 gram färdigmalet är 89 kronor varav fem kronor går tillbaka till We Effect och därmed till kaffebönderna i Uganda.

Ytterligare information:

Mer fakta om kaffet
Mer fakta om projektet

För mer information kontakta:
Johan Stenvall, kommunikatör KfS, 076-84 562 57 johan.s@kfstockholm.se

Författaren genererade texten delvis med AI och har reviderat och redigerat innehållet.

KfS är Sveriges största konsumentförening med närmare 1,2 miljoner medlemmar i föreningsområdet Stockholm, Östergötland, Södermanland, Enköping och Uppsala. Vår övertygelse är att vi tillsammans bidrar till ett mer hållbart samhälle. KfS äger och driver närmare 200 butiker i föreningsområdet via bolaget CBS (Coop Butiker & Stormarknader). Vår viktigaste uppgift är att göra Coop och Coops butiker så bra som möjligt för dig som är medlem.

KfS på Facebook

Följ oss på Instagram