Svensken tvångsmatas med salt - hög tid att regeringen agerar

I Sverige äter vi dubbelt så mycket salt mot vad vi borde. Livsmedelsbranschen i Sverige har tagit några inledande steg för att sänka salthalten, detvisar Konsumentföreningen Stockholms (KfS) granskning. Men det räcker inte anser KfS som tycker att regeringens handlingskraft är lika med noll i denna viktiga folkhälsofråga.Ämnet avhandlas på KfS seminarium i Almedalen kl 14.00 idag på Wisby Strand Congress & Event.

– Det är upp till var och en att salta så mycket den vill. Men nästan 80 procent av saltet vi får i oss kan vi inte styra över eftersom det finns i restaurangmaten och maten vi köper i butik, säger Louise Ungerth, chef för Konsument & Miljö på KfS.

För mycket salt i maten ökar risken för högt blodtryck som bland annat kan leda till hjärt-kärlsjukdom, stroke och benskörhet. Världshälsoorganisationen (WHO) har som ett högt prioriterat mål att konsumtionen av salt (natrium) ska minska med 30 procent mellan 2013 – 2020 för att undvika miljontals fall av sjukdom och för tidig död.

Storbritannien, Danmark, Norge och flera andra länder har saltreducering högt på agendan och vidtar åtgärder tillsammans med livsmedelsbranschen för att minska salthalten i maten. KfS anser att liknande initiativ måste tas i Sverige.

– Kunskapen om saltets påverkan på hälsan är tyvärr låg. Endast en av tio svenskar känner oro över hur mycket salt det är i maten. Men regeringens kunskap kan omöjligtvis vara lika låg. Sverige måste, likt andra länder, sätta upp mål för hur salthalten kan sänkas och samarbeta med livsmedels- och restaurangbranschen. Dels för att det minskar antalet sjuka och döda men också för att det mycket kostnadseffektivt sänker Sveriges kostnader för vård, läkemedel och rehabilitering, säger Louise Ungerth.

Idag kl 14.00-15.00, på KfS seminarium Saltet - ett underskattat hot mot folkhälsan, grillar Louise Ungerth politiker och andra i saltfrågan på Wisby Strand Congress & Event.

KfS intervju-undersökning:
KfS har intervjuat 19
personer inom storkök, restaurang och livsmedelsbranschen om salt i maten. Underlaget är litet men resultatet tyder ändå på att fler initiativ för saltreduktion tas i livsmedelsindustrin än i restaurang och storkök. I intervjuerna framkommer att turister klagar på den salta maten i Sverige och att svenska kockar som deltar i internationella tävlingar måste salta mindre än de gör hemma i Sverige för att ha någon chans.

Ladda ner KfS intervju-rapport ”Salt IV – Saltet vi inte kan välja bort”.

Läs även KfS tidigare rapporter om salt:

Salt I – Salt i maten, juli 2013.

Salt II – Granskning av saltmängd i våra livsmedel, sep 2013.

Salt III – Konsumenten och saltet, sep 2013.

För mer information:
Louise Ungerth, chef för Konsument och Miljö, 070-341 55 30, louise.u@konsumentforeningenstockholm.se
Anna Lilja, informatör, 076-015 39 72, anna.l@konsumentforeningenstockholm.se
www.konsumentforeningenstockholm.se