Seminariet Ungt Ledarskap kommer nu till Göteborg – årets tema värdebaserat ledarskap i en polariserad värld

H.M. Konungen till Göteborg för samtal om ledarskap i en polariserad värld

Den 22 maj kommer ledare från hela landet att samlas i närvaro av H.M. Konungen för att diskutera det alltmer polariserade samhällsklimatet. Det är på Börsen i Göteborg som Konungens Stiftelse Ungt Ledarskap anordnar sitt årliga seminarium tillsammans med Scouterna. Årets tema är värdebaserat ledarskap i en polariserad värld - en aktuell utmaning för ledare som arbetar för inkludering och mångfald. Precis som tidigare år ska seminariet utöver att diskutera ett aktuellt samhällsämne leda till möten mellan unga och etablerade ledare, med fokus på att främja ungt ledarskap i samhället.

Den 22 maj samlar Seminariet Ungt Ledarskap 2023 unga och etablerade ledare från såväl näringsliv som ideell och offentlig sektor på Börsen i Göteborg. Årets tema att tillsammans fördjupa sig i är ledarskap i ett polariserat samhällsklimat, och bland annat lyfts frågan om vad som egentligen händer med ledarskapet när människor med olikheter inte kan mötas eller kommunicera. På plats för att prata om kraften av ett värdebaserat ledarskap är huvudtalare Henrik Henriksson, med lång erfarenhet av företagsledning på stora, internationella och diversifierade företag som Scania, Electrolux och H2 Green Steel. På talarlistan står även bland andra Aslan Akbas, ordförande för Göteborgs kommunfullmäktige och Siri Ankarfors från Scouterna. Inleder dagen gör H.M. Konungen, som sedan är på plats under hela seminariet.

– Ledare som känner sig själva och bottnar i sina värderingar är också tryggare i mötet med oliktänkande människor, därför behövs värdebaserade ledare för att motverka polarisering. På Ungt Ledarskap tror vi på ett samhälle byggt på mod, tanke och handlingskraft och vet att unga ledare behövs för att uppnå ett sådant samhälle. Vi ser många kompetenta unga ledare vars röster är avgörande för en framtid med förtroende och respekt mellan människor, säger Ida Hennerdal, verksamhetsledare för Konungens Stiftelse Ungt Ledarskap.

Kung Carl XVI Gustaf har nyligen tilldelat stipendiet Kompassrosen till fem unga förmågor som visat på ledaregenskaper utöver det vanliga. Stipendiaterna Andreas Magnusson, Gabriella Kärnekull Wolfe, Hilda Silvergran, Mohamed Khalil och Rasmus Häggkvist kommer alla delta i seminariet, bland andra unga ledare. Seminariet ska skapa en plats där olika poler kan mötas, för att samla mod tillsammans och föra samhället framåt.

– Unga ledare är en central del av vår organisation, likaså vår tro på att det behövs ledare med en stark värdegrund. Vi är väldigt glada att för ännu ett år i rad kunna samla så många betydelsefulla aktörer under ett och samma tak med det gemensamma syftet att lyfta fram och uppmuntra just unga ledare. Jag ser verkligen fram emot samtal om styrkan i att inkludera unga i relation till aktuella samhällsutmaningar, säger Anna-Karin Hennig, generalsekreterare för Scouterna.

Ackreditering media:
Media är varmt välkomna att närvara, vid intresse vänligen kontakta: Anton Karlsson, anton.karlsson@ungtledarskap.se, +46720762010.

Om Seminariet
Seminariet Ungt Ledarskap är ett årligen återkommande arrangemang som Scouterna och Stiftelsen Ungt Ledarskap arrangerar tillsammans. I över tio år arrangerades seminariet på Stockholms slott, sedan 2017 äger seminariet Ungt Ledarskap rum på olika platser i landet. Syftet med seminariet är att visa betydelsen av värdebaserat ledarskap och bidra till att skapa förutsättningar för att fler unga ska få chansen att utveckla ett framgångsrikt värdebaserat ledarskap.

Programpunkter

13.00 – INLEDNING

Aslan Akbas, Göteborgs kommunfullmäktiges ordförande
Välkomsttal