Korshags pinfärska laxfilé på Mathem

Handlar du på Mathem? Då kan du köpa Korshags pinfärska laxfilé.

Kunder till Mathem kan numera köpa Korshags pinfärska och fulltrimmade laxfilé i 400 gramsbit.

Vi garanterar att laxen är pinfärsk och av bästa kvalitet, s.k. pre-rigor. Pre-rigor innebär att den nyupptagna laxen kyls och fileas inom 6 timmar från att den är upptagen ur havet. Pre-rigor slaktning ställer högre krav på odlarens utrustning och bemanning, men ger i gengäld en ca 2 dagar färskare lax vid leverans till kund. Laxen har en fast och fin konsistens och är mikrobiellt överlägsen i jämförelse med en post-rigor slaktad lax (dvs. där tiden mellan slakt och filetering är betydligt längre än 6 timmar).

Filéerna som vi köper är D-trimmade, vilket betyder att de är fulltrimmade. Filéerna är med andra ord renputsade och har t.ex. inga hinnor eller bukfett kvar. Däremot är skinnet kvar för att vi ska kunna säkerställa att fisken inte har några skador eller sår och att den inte fångats under lekperiod.

När man köper filead lax väljer man hur trimmad filén ska vara. Trimningsgraderna går från A-trim till E-trim, där A-trim är den minst trimmade. En lax som är E-trimmad är fullt trimmad och även skinnet är borttaget. Korshags laxfiléer är alltid D-trim, dvs. fulltrimmad laxfilé med skinnet kvar.

All lax som vi säljer på Korshags är odlad i kallt och friskt vatten utanför Norge.

Förutom Korshags färska laxfilé finns ett brett sortiment av rökt lax och gravad fisk samt hela sortimentet av såser, sallader och senap tillgängligt för beställning via Mathem som är Sveriges största matbutik på nätet. I dagsläget levererar Mathem.se till 19 orter i Sverige; Borås, Båstad, Enköping, Gävle, Göteborg, Helsingborg, Köping, Linköping, Lund, Malmö, Motala, Norrköping, Sandviken, Stockholm, Söderköping, Södertälje, Uppsala, Västerås, Ystad.

Pernilla Korshag, Marknadschef, 072 224 4226, pernilla@korshags.se

Mathem: https://www.mathem.se/