Stefan Holmström väljer lax från Korshags

Valet föll på kallrökt laxloin från Korshags när den prisbelönte kocken Stefan Holmström lagade maten till VIP-eventet i samband med invigningen av Hallandsåstunneln idag.

Efter 23 år av arbete invigs Hallandsåstunneln denna vecka. Veckan har varit fylld av pompa och ståt till den sedan länge efterlängtade invigningen.

Dagens punkt på agendan var VIP-tunnelinvigning för 250 personer från näringslivet. Som en del av eventet bjöds det på mat tillagd av de två erkänt duktiga kockarna Stefan Holmström och Rikard Nilsson. Maten bestod av en halländsk och en skånsk rätt. Den halländska rätten hade komponerats av Stefan Holmström som valt att utgå från en kallrökt laxloin från Korshags.

- Laxloin är detsamma som ryggfilé och därmed den absolut finaste delen av laxen. Loinen rökte vi med färskflisad alved och enbär för att få en riktigt god röksmak. Just till detta tillfälle valde vi att röka laxen extra lätt eftersom den skulle värmas innan servering, säger Niklas Korshag, vd för Korshags Food AB.

Här är receptet för den som vill prova att tillaga Stefans goda laxrätt:

Ingredienser, 4 personer:

• 400 g kallrökt laxloin från Korshags
  • 400 g väl repad grönkål
  • 0,5 l god buljong (kyckling)
  • 6 dl vispgrädde 40%
  • 3 msk scharlottenvinäger
  • 2 st hackade syrliga äpple
  • Raspad pepparrot
  • Smör
  • Salt och nymald vitpeppar
  1. Sätt ugnen på 100° med 2% ånga.
  2. Smaka av kycklingbuljongen så att den är riktigt god innan ni kokar kålen.
  3. Koka den repade kålen ca 4-6 minuter i kycklingbuljongen. Lägg kålen i kallt vatten och torka den sedan mellan två handdukar.
  4. Putsa av den yttre ytan på laxloinsen och ta bort skinnet med det bruna precis under skinnet.
  5. Skär upp i 4 stycken portionsbitar och lägg dem på ett smörat bleck. Baka laxen 8-9 min.
  6. Koka grädden med scharlottenvinägern tills den blir som en filmjölk i konsistensen. Smaka av med salt och nymald vitpeppar.
  7. Fräs kålen i lite smör och slå på grädden. Vänd runt och lägg upp på tallrik.
  8. Lägg på den varma laxen och garnera med äppeltärningar och raspad pepparrot.

Pernilla Korshag, Marknadschef, 072 224 4226, pernilla@korshags.se

Invigningen av Hallandsåstunneln: http://www.trafikverket.se/nara-dig/Skane/projekt-i-skane-lan/Hallandsas/invigning-8-december/
L’Ecurie, restaurangen som drivs av Stefan Holmström: http://www.lecurie.se/
Korshags: www.korshags.se