Kooperativet som äter upp aktiebolag

På lördag den 2 juli är det den internationella dagen för kooperativ. Dagen är instiftad av Förenta nationerna för att uppmärksamma kooperativens roll för ekonomisk och social utveckling. Ute på Sydkoster finns Kosters Trädgårdar och där tar nu ett nybildat kooperativ form.

I början på 90-talet flyttade Helena och Stefan von Bothmer till Koster och började anlägga en trädgård designad enligt principen om permakultur. Med ledorden om ett hållbart gott liv har de nu 20 år senare byggt jordmånen med mängder av tång och kompost. Jordkvalitén ger idag rikliga skördar. Träden bär nu äpplen, plommon, mullbär, vindruvor och fikon och i skördetider finns de att köpa i gårdsbutiken. Tänket på ett hållbart ekosystem går hand i hand med ett socialt hållbart företagande vilket har skapat en dragningskraft för unga som söker ett alternativ.

Att driva kooperativ innebär att drivkraften hos de som engagerat sig inte bara ligger i det ekonomiska, i formen finns möjligheten att bevara det fina som andra byggt upp trots medlemmarnas engagemang på andra håll. Det är idag inte så vanligt att bedriva affärsverksamhet där kortsiktiga vinstintressen inte står i fokus utan att istället jobba långsiktigt åt kommande generationer. Målet är att succesivt ta över delar av verksamheten och så småningom också äta upp hela aktiebolaget. Konkret innebär det att kunskapen om att driva företag med restaurang och trädgård förs över till yngre förmågor. Beslutsprocesserna förbättras, ansvar fördelas och när allas kunskap om verksamheten ökar innebär det också en stabilare organisation. Företaget står inte och faller med en eller två personer längre.

Kosters Trädgårdars Kooperativ kan nu förvalta det som byggts upp och samtidigt förlänga säsongen tack vare det nya stenugnsbageriet. Dessutom kommer Kooperativet öppna upp på helgkvällar och servera surdegspizza, tapas och en avsmaknings meny på trädgårdens primörer.

För mer information om kooperativet och maten kontakta

Claudia Poli 0760 075696 claudia.poli@hotmail.se

Anna Claesson 0730 856069 annaidaclaesson@gmail.com