Med anledning av IARC:s rapport om kött och hälsa: Livsmedelsverkets kostråd gäller

Kött- och charkföretagen, som organiserar merparten av den svenska kött- och charkbranschen, stödjer sig fullt ut på Livsmedelsverkets kostråd om en balanserad och hälsosam kost. Livsmedelsverket fastställde så sent som 2014 att man tryggt ska kunna äta upp till 500 gram tillagade kött- och charkprodukter per vecka. I kött finns viktiga näringsämnen såsom järn, zink, selen och vitamin B12, som för vissa målgrupper är svåra att tillgodogöra i tillräcklig mängd utan att äta kött. IARC:s rapport innebär inte att det vetenskapliga underlaget förändrats.

- Rapporten baseras på den forskning som myndigheterna redan har tillgång till och bygger sina rekommendationer på. Vi lutar oss tryggt mot Livsmedelsverkets kostråd om en balanserad och hälsosam kost där kött och charkuterier ingår, säger Magnus Därth, VD Kött- och charkföretagen.

- I Sverige jobbar branschen kontinuerligt med att se över tillverkningsprocesserna, t.ex. är 80 procent av de rökta svenska charkprodukterna rökta med renad rök, fortsätter Magnus Därth.

WHO:s forskningsorgan IARC meddelar idag hur man klassificerat processat kött och rött kött. IARC:s klassificering innebär ingen ny forskning på området. De nordiska länderna har nyligen gjort en översyn av sina näringsrekommendationer, baserade på samma forskning som IARC har tillgång till, liksom många andra länder i Europa. Livsmedelsverkets kostråd gäller.

Det är viktigt att slå fast att IARC inte hanterar praktiska risker och inte ger några rekommendationer. Det är varje lands ansvariga myndighets uppgift att utarbeta råd och riktlinjer, i Sverige är det Livsmedelsverket. Svenska konsumenter kan känna sig trygga med Livsmedelsverkets kostråd.

Presskontakt:

VD Kött- och charkföretagen
www.kcf.se

• kcf
  • skinka

Kött och Charkföretagen, KCF, är branschorganisationen för svenska företag med verksamhet inom slakt, styckning och charktillverkning. Medlemmarna i KCF är: Köttbranschens Riksförbund (består av ca 100 företag), HK Scan Sweden AB, Atria Scandinavia AB, Gunnar Dafgård AB, KLS Ugglarps AB, HFG Sverige AB, Nyhléns & Hugosons Chark AB, Norvida AB och Dalsjöfors Kött AB.