LTH-studenter läser kraftverksteknik på Örtoftaverket

LTH-studenter läser kraftverksteknik på Örtoftaverket

För att se hur teorin ser ut i praktiken bytte tolv studenter från Lunds tekniska högskola, LTH, föreläsningssalen mot Örtoftaverket. Under två heldagar fick de föreläsningar om kraftverksteknik som ingår i deras sistaårskurs i kraftverksprojektering.

-   Tanken är att blanda teori med att kunna titta på anläggningens delar, säger Magnus Genrup, docent i kraftverksteknik vid LTH.

Kraftverksteknik är ett ämne som lätt blir abstrakt men genom att vara ute på en anläggning får studenterna se hur kraftverksteknik fungerar i verkligheten. Studenterna fick bland annat en föreläsning om Örtoftas ångpanna och verkets rökgasrening av Patrik Schneider som är driftingenjör på Kraftringen.

-   Jag ser det som en naturlig utveckling av vårt sedan tidigare uppstartade utbyte runt kraftverkstekniska frågor. Vi ser stora möjligheter i att utveckla samarbetet ytterligare – till gagn för både oss på Kraftringens produktionsdel såväl som för LTH, säger Patrik Schneider.

-   Vi har en lång tradition inom ångturbinteknik på avdelningen för kraftverksteknik men har faktiskt inte varit särskilt duktiga på att lära ut CFB-pannor, därför uppskattar vi den här möjligheten, säger Magnus Genrup.

-   Vi tycker att det är jätteroligt att LTH valde att lägga sina föreläsningar här på Örtoftaverket, säger Liisa Fransson, FoU-ansvarig på Kraftringen. Det är också roligt att se att samverkan med LTH sker naturlig runtom i vår organisation.