Ägarkommunerna får dela på 60 miljoner

Lunds Energikoncernens resultat har fastställts till 139 mnkr efter finansiella poster. Koncernen har under 2010 investerat nära 300 mnkr i regionens energiförsörjning. Nu tillförs ägarna ytterligare 60 mnkr i utbyte. Bolaget bidrar därmed till ytterligare utveckling i regionen. Trenden för 2011 visar ett preliminärt resultat på drygt 150 mnkr.

Årsstämman har fastställt Lunds Energikoncernens resultat för 2010 till 139 mnkr (144) efter finansiella poster. Omsättningen ökade till cirka 3,4 (3,1) miljarder kronor. Årets investeringar uppgick till 292 mnkr (264).

De fyra ägarkommunerna Lund, Eslöv, Hörby och Lomma delar på 60 mnkr i utbyte vilket innebär att Lunds kommun får 49,4 mnkr, Eslövs kommun 7,2 mnkr, Hörby kommun 2,1 mnkr och Lomma kommun 1,3 mnkr. Fördelningen baseras på respektive kommuns ägarandel.

- Det är glädjande att vi kan bidra med pengar till våra ägare som kan användas i den kommunala servicen. På så sätt kommer pengarna även våra kunder till gagn. Pengarna stannar dessutom kvar lokalt och bidrar på så sätt även till samhällsutvecklingen i regionen, säger Jan Samuelsson, koncernchef för Lunds Energikoncernen AB (publ).

I samband med årsstämman publicerades koncernens delårsrapport för årets första kvartal. Resultatet är i nivå med föregående år men något sämre än prognos. Det beror dels på ett haveri i det norska vattenkraftverket Svartisen, där Lunds Energikoncernen har uttagsrätter, dels på ökade produktionskostnader för fjärrvärme till följd av den kalla vintern.

- Vi bedömer därför att årsresultatet hamnar på drygt 150 mnkr för 2011. Vi borde egentligen ligga på en högre vinstnivå för att långsiktigt klara framtida stora investeringar. Förutom att bygga det planerade Örtoftaverket kommer vi bara i elnäten de närmsta åren att investera en miljard, avslutar Jan Samuelsson.

All finansiell information inkl. årsredovisning finns att ladda ner eller beställa på www.lundsenergikoncernen.se.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Jan Samuelsson, koncernchef för Lunds Energikoncernen AB (publ)
Telefon: 046-35 60 01 alt. 070-512 03 80
E-post: jan.samuelsson@lundsenergikoncernen.se

Siffror inom parentes avser år 2009.