Mats Helmfrid, kommunfullmäktiges ordförande i Lund, Hans Peter Poulsen, Grönlands bostads- och infrastrukturminister samt Karin Waldén, affärsområdeschef Kund- och energilösningar, Kraftringen. Fotograf: Petter Duvander.

Grönländskt ministerbesök hos Kraftringen

Tisdagen 5 mars välkomnade Kraftringen en delegation från Grönland som kom på besök till huvudkontoret i Lund. Grönland står inför omfattande investeringar i både bostäder och energiinfrastruktur och besökte Kraftringen för att diskutera hållbar och säker energiförsörjning.

- Det är mycket roligt och inspirerande att Kraftringen blev det energibolag som fick representera Sverige under besöket från Grönland, säger Ulrica Johansson, affärsutvecklare på Kraftringen.

Besöket hos Kraftringen i Lund var en del av ett fem dagars Sverigebesök som arrangerats av Boverket. Lunds kommunfullmäktiges ordförande Mats Helmfrid hälsade delegationen välkommen när de anlände till Kraftringens huvudkontor.

Bland de 14 deltagarna i den grönländska delegationen fanns Grönlands bostads- och infrastrukturminister Hans Peter Poulsen.

- Idén att återanvända gamla byggnader som en ny idé för att rädda vår planet är en av de saker vi tar med oss efter dagens möte. Vi letar inte efter ett svar utan efter det rätta svaret. Och det rätta svaret för framtiden är en blandning av flera olika energilösningar och energislag, säger Hans Peter Poulsen, Grönlands bostads- och infrastrukturminister.

Programmet inleddes av Ulla Janson från institutionen för bygg- och miljöteknologi vid Lunds Tekniska Högskola, expert på cirkulärt byggande i arktiska miljöer, med en kort föreläsning i cirkulärt byggande och återbruk. Därefter tog bland andra affärsutvecklarna Ulrica Johansson och David Edsbäcker från Kraftringen Energi samt verksamhetsutvecklare Philip Anterup från Kraftringen Nät vid för att presentera bolagets arbete med energiplanering, energiförsörjning samt försörjningstrygghet och beredskap - både vad gäller produktion och distribution av fjärrvärme och el.

- Vi har olika förutsättningar men också gemensamma nämnare, berättar affärsutvecklare David Edsbäcker. Det blev många intressanta frågeställningar att diskutera och vi hoppas att vi kunde bidra med lösningsfokuserad inspiration när vi presenterade de lösningar vi valt och de projekt vi arbetar med.

Efter besöket hos Kraftringen gick besöket vidare till det nya Naturrummet i Skrylle. På vägen kunde delegationen se exempel på nytänkande och smarta energilösningar på Brunnshög. Därefter var de skånska delarna av resan slut. Andra besökspunkter under veckan är Riksantikvarieämbetet, Statens Fastighetsverk och ett besök på Kymmendöprojektet i Farsta strand i Stockholm.

Kontakt:
Pressjour, 010-122 70 80.