Halvårsrapport: kall vinter gav högre kostnader

Vintern 2009/2010 var onormalt kall vilket, i kombination med underskott i landets elproduktion, ledde till att elbranschen fick köpa el på en högt prissatt marknad.

Normalt är Lunds Energikoncernens intäkter till största delen kopplade till första och fjärde kvartalet och så även i år. Första kvartalet innebar en vinst på ungefär 75 miljoner kronor. En eftersläpning av avräkningen av tillkommande energiinköp gör att den siffran står sig även vid utgången av andra kvartalet.

- Vi ligger just nu 20 miljoner kronor under budget, men siktar fortfarande på att nå förra årets resultat på 140 miljoner kronor. Första halvårets investeringar uppgår till cirka 194 miljoner kronor vilket i stort följer vår investeringsplan. Koncernens soliditet är fortsatt över 40%, säger Jan Samuelsson, koncernchef på Lunds Energikoncernen.

Detta och andra händelser kan man läsa mer om i Lunds Energikoncernens halvårsrapport, som publiceras i dag på vår hemsida: www.lundsenergikoncernen.se

För ytterligare information vänligen kontakta:
Jan Samuelsson, koncernchef för Lunds Energikoncernen AB (publ)
046-35 60 01 alt. 070-512 03 80, e-post: jan.samuelsson@lundsenergikoncernen.se

Peter Fogelklou, t.f. informationschef för Lunds Energikoncernen AB (publ)
070-602 25 88, peter.fogelklou@lundsenergikoncernen.se