Ett av motiven som från och med 17 juli syns på elskåpen. Här Mårtenstorget. Foto: Universitetsbiblioteket, Lunds universitet, Alvin

Kraftringen och Lunds kommun bjuder in till hemester i historiska Lund

I sommar kan Lundabor och besökare gå en speciell stadsvandring genom Lunds historia. Via QR-koder på elskåp i den medeltida stadskärnan kan de som går turen höra guiden och historieberättaren Jacques Schultze berätta nervkittlande hemligheter från förr.

– Lunds tusenåriga historia har så mycket unikt att bjuda på. Det ska bli spännande att få höra om öden och händelser på ett nytt sätt, med digitala verktyg som hjälp. Det binder ihop dåtid och nutid på ett sätt som gör Lund ännu mer attraktivt för både Lundabor och besökare, säger Philip Sandberg (L), kommunstyrelsens ordförande.

Med start 17 juli dekorerar Kraftringen och Lunds kommun gemensamt fem elskåp i centrala Lund. Motiven ackompanjerar de berättelser från Lunds förflutna som guiden och historieberättaren Jacques Schultze ska berätta. Varje elskåp och historia har en speciell koppling till platsen och en specifik tid i Lunds historia.

– Egentligen är det tre olika idéer som vi kombinerat till en: dels ville vi göra våra elskåp mer attraktiva och låta dem tillföra stadsbilden något, dels tillsammans med kommunen kunna erbjuda något roligt för alla som hemestrar den här speciella sommaren. Dels har vi samarbetat med Jacques, som är en fantastisk historieberättare, säger Sezgin Kadir, VD på Kraftringen.

Kampanjen med elskåpen pågår under sommaren, med start 17 juli. För de som av någon anledning inte vill eller kan bege sig fysiskt till Lund går filmerna att se på Kraftringens webbplats.

Fakta:

De aktuella elskåpen och ämnet för respektive berättelse finns på följande platser:

• Botulfsgatan 5B – Från kyrklig mark till busstorg.
  • Elverket, Lilla Gråbrödersgatan 3B – Danska biskopar och imponerande elverk.
  • Grand Hotel, hörnet Klostergatan/Bantorget – Matabonnemang på Grand för 60 kr/månaden.
  • Kungsgatan 4 – Att fäktas ingick i den akademiska grundutbildningen.
  • Saluhallen – Där döden kunde vara bosatt i fläskkotletterna.

För mer info, kontakta:

Sezgin Kadir, vd och koncernchef Kraftringen