Kraftringen vill öka jämställdheten i energibranschen

Jämställdhet mellan män och kvinnor har varit och är en utmaning för energibranschen. Trots att det har skett förbättringar de senaste åren så finns det mycket kvar som behöver göras innan energiföretagen är jämställda. Andelen kvinnor i energibranschen är under 30 % och utvecklingen mot en mer jämställd energisektor går för långsamt.

Kraftringen tar denna utveckling på stort allvar och har nu beslutat att ta fram en långsiktig handlingsplan för att nå ett jämställt företag.

- Både Kraftringen och branschen i stort gör många bra saker, men samtidigt behöver vi vara självkritiska. Att vi 2021 ska behöva belysa jämställdhet, är ett underbetyg till oss alla. En konkret handlingsplan gör att vi ökar fokus på jämställdhetsarbetet, säger Karin Olholt, HR-chef för Kraftringen.

- Kraftringen tar initiativ till en aktiv handlingsplan för att skapa ett jämställt företag. För mig är det viktigt, när mina döttrar växer upp, att göra det jag kan så att både män och kvinnor har lika möjligheter och förutsättningar, avslutar Sezgin Kadir vd för Kraftringen.

Kraftringen har de senaste åren arbetat med olika jämställdhetsfrågor. Exempelvis stöttar Kraftringen både män och kvinnor när de är föräldralediga med sina barn genom ett extra ekonomiskt stöd, det sker årlig kartläggning för rättvis lönesättning och Kraftringen har ett fokus hos chefer för utveckling av alla medarbetares kunskap och engagemang. Men med en konkret handlingsplan blir Kraftringen åtagande starkare och frågan kommer framöver mer strukturerat upp på ledningens agenda.

Fakta:

Tillsvidareanställda inom Kraftringen