​Lägesrapport efter stormen Gorm, torsdag kväll

Efter torsdagens reparationsarbeten av skadorna efter stormen Gorm så är sammanlagt 420 kunder i Hallabronätet fortfarande utan ström. När arbetet avslutades för kvällen var alla högspänningsfel i Torsåsområdet avhjälpta. Läget är dock fortfarande ansträngt i Hallabro-området där helikopterinspektionen har fortsatt under dagen. Prioriteringar görs hela tiden för att återställa så många hushåll som möjligt på så kort tid som möjligt.

Trots mulet och regnigt väder har helikopterinspektion genomförts över Ihre och Belganet under dagen. Resterande områden i Hallabro-nätet hoppas vi hinna med under fredagen. När vi nu avbrutit arbetet för kvällen så återstår 420 kunder utan el, alla dessa i vårt Hallabronät.

Under torsdagen har flera områden fått tillbaka strömmen, men dessvärre har också nya områden tillkommit. Bland annat hittades en strömförande ledning på marken, vilket medförde att vi var tvungna att bryta spänningen för 13 kunder i Björkakärret och Ljungasjömåla. Vi vill varna för att inte gå nära ledningar som ligger på eller nära marken.

När arbetet avslutas för kvällen i Torsåsområdet räknar vi med att alla kunder har återfått strömmen. Lågspänningsfel kan förekomma, så du som är boende i området och saknar ström ombeds kontakta vår felanmälan på 020-55 66 00.

Prognoserna för det fortsatta arbetet tyder på att många avbrott åtgärdas under fredagen, men tyvärr också att det troligen kommer att dröja tills nästa vecka innan samtliga kunder har strömmen åter.

Under torsdagen har vi haft personal på plats i Gullabo skola samt på brandstationen i Hallabro, där man som kund har kunnat komma och få information om hur arbetet fortskrider och hur det fungerar med avbrottsersättning men även få hjälp med att ladda sin mobiltelefon eller få med sig en värmande filt. Även under fredagen kommer personal att vara på plats i Hallabroområdet från klockan 12.00, vi återkommer på fredag morgon med en uppdatering om plats.

Vi bifogar bilder från reparationsarbetet som visar lite grand av det svåra läge som våra medarbetare möter nu i sin vardag.

Vi fortsätter rapportera löpande på vår webbplats, både med rapporter från arbetets gång och med direktinformation på vår avbrottskarta.

Kraftringen är ett energibolag med ambitionen att leda utvecklingen av framtidens energi. Vi tar ansvar för att använda naturresurser så effektivt som möjligt genom att fokusera på lokala energilösningar som både skapar stora miljövinster och bidrar till en hållbar tillväxt i regionen.  Kraftringen ägs av kommunerna Lund, Eslöv, Hörby och Lomma och har cirka 300 000 energikunder och runt 400 medarbetare. Läs mer på www.kraftringen.se