Ljusbågsvakter minimerar risken för allvarliga elolyckor

Ljusbågsvakter minimerar risken för allvarliga elolyckor

Säkerheten kommer alltid främst när det gäller allt arbete som utförs av Kraftringens medarbetare, samarbetspartners eller leverantörer. Särskilt när det gäller elarbeten. Bristande elarbeten kan innebära allvarliga skador och i värsta fall dödsfall. Därför har Kraftringen som en åtgärd i sitt säkerhetsarbete nu installerat ljusbågsvakter i 20 fördelningsstationer där det finns en ökad risk för ljusbågar.

-En ljusbåge är en kraftig elektrisk urladdning som överförs genom luften mellan två strömförande ledare. Den kan bli flera tusen grader varm och kan skapa ett mycket starkt ljus, ljud, splitter och farliga gaser. Det kan bli brännskador, syn- och hörselskador, föremål kan flyga iväg och skada människa och egendom och i värsta fall dödsfall, säger Simon Fredriksson elsäkerhetssamordnare på Kraftringen

-Om en ljusbåge skulle uppkomma av till exempel kortslutning, bryter ljusbågsvakten kretsen snabbt, och skador på både anläggning och människor minimeras, fortsätter Simon Fredriksson elsäkerhetssamordnare på Kraftringen

-Det här är en stor insats för att minimera riskerna för allvarliga elolyckor inne i ställverksrum för våra montörer och ett led i Kraftringens strävan att hela tiden sätta säkerheten högst upp på agendan, avslutar Åsa Svensson affärsområdeschef för nät på Kraftringen.

Fakta:

-Kraftringens elnät finns i Skåne (Lund, Eslöv, Hörby, Klippan), Blekinge (Hallabro) och Småland (Torsås).