Mer fjärrvärme ska förbättra affären

Lunds Energikoncernen visar ett preliminärt resultat på 68 Mkr för 2011. Resultatutvecklingen i fjärrvärmeaffären förstärker vikten av att Örtoftaverket etableras så snart som möjligt.

Lunds Energikoncernen gör ett resultat för 2011 efter finansiella poster på 68 Mkr (139 Mkr). Under 2011 har bränslekostnaderna för koncernens fjärrvärmeproduktion stigit kraftigt. Detta i kombination med störningar i den norska vattenkraftproduktionen samt extraordinära nedskrivningar förklarar resultatet.

Resultatutvecklingen i fjärrvärmeaffären visar tydligt behovet av att så snart som möjligt få Örtoftaverket i drift.

- Örtoftaverket är av flera skäl vår viktigaste satsning hittills. Vi tryggar en mer stabil förnybar fjärrvärmeproduktion och tillför samtidigt mer elproduktion. Dessutom är anläggningen en av de största klimatsatsningarna i landet med tanke på att koldioxidutsläppen minskar globalt med 350 000 ton årligen, säger Sylvia Michel, koncernchef för Lunds Energikoncernen.

Under 2011 investerade koncernen över 200 Mkr (292 Mkr) i ny och befintlig energiverksamhet. Örtoftaverket är i första etappen en investering på 1,85 miljarder kronor.

- Det är en enorm investering som för respekt med sig. Vi har ingen kommunal borgen och måste därför själva ordna finansieringen på kapitalmarknaden. Därför är också kreditvärdigheten och ägarstrukturen en förutsättning för finansieringen av Örtoftaverket, avslutar Sylvia.

Lunds Energikoncernen har idag en rating från Standard & Poor’s på BBB+/Negative/A-2

Siffror inom parantes avser 2010.

För ytterligare information vänligen kontakta:
Sylvia Michel, koncernchef för Lunds Energikoncernen AB (publ)
Mobil: 070-266 58 50, e-post: sylvia.michel@lundsenergikoncernen.se

Lunds Energi ägs av Lunds Energikoncernen AB (publ) som i sin tur ägs, via holdingbolaget Kraftringen AB, av fyra skånska kommuner och då till 82,4 % av Lunds kommun, 12,0 % av Eslövs kommun, 3,5 % av Hörby kommun samt 2,1 % av Lomma kommun.

Antalet energikunder uppgår till 293 000 och 400 personer är anställda i koncernen. Verksamheten omfattar elnät, elförsäljning, elproduktion, fjärrvärme, fjärrkyla, naturgas, kommunikationsnät, belysning samt entreprenad- och servicetjänster.