Nu kan kraftvärmeverket i Örtofta bli verklighet

Miljödomstolen har gett Lunds Energikoncernen tillstånd att bygga det planerade biobränsleeldade kraftvärmeverket i Örtofta. Miljövinsterna är betydande i projektet. När hela anläggningen är i drift minskar koldioxidutsläppen med 350 000 ton årligen.

2009 fastställde regeringen detaljplanen för Örtofta 21:1. Miljödomstolen går på samma linje när det gäller lokaliseringen. Miljödomstolen anser i övrigt att kraftvärmeverket uppfyller de miljökrav som ska ställas på en anläggning av detta slag.

- Vi noterar med tillfredställelse Miljödomstolens beslut. Domen är ett avgörande steg för att uppnå våra miljömål med fjärrvärmen. Dessutom ger det ett nödvändigt tillskott av elproduktion i södra Sverige. Genom att vi fick beslut om verkställighet har vi nu bättre möjlighet att snarast påbörja arbetet inför en byggnation, säger Jan Samuelsson, koncernchef för Lunds Energikoncernen AB (publ).

Nils-Ove Rasmusson, vd för Eslöv Lund Kraftvärmeverk och projektansvarig för den nya anläggningen menar att Miljödomstolens beslut är glädjande.
Nils-Ove Rasmusson fortsätter:

- Det är viktigt att poängtera att vi har stor respekt för de boende i och kring Örtofta som är oroliga och vi ska göra allt för att alla parter ska bli så nöjda som möjligt. Redan efter Miljööverdomstolens behandling av vår föregående ansökan insåg vi att vi behövde fördjupa och komplettera vårt underlag. Det är glädjande att Miljödomstolen har tillstyrkt ansökan.

Det biobränsleeldade kraftvärmeverket planeras att tas i drift under 2014. Med den nya anläggningen minskas koldioxidutsläppen globalt med 350 000 ton årligen. 90 procent av koncernens fjärrvärmeproduktion blir förnybar och elproduktionen ökar.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Jan Samuelsson, koncernchef för Lunds Energikoncernen AB (publ)
046-35 60 01 alt. 070-512 03 80
E-post: jan.samuelsson@lundsenergikoncernen.se