Bild på ett hustak med solceller - förnybar elproduktion är ofta intermittent och batterilösningar hjälper oss öka tillgängligheten på el i framtiden.

Nya batterilösningar möjliggör för framtidens utmaningar i elnätet

Batterisystem bidrar till att öka tillförlitligheten i elförsörjningen och ger samtidigt möjlighet för kunderna att sänka sina kostnader och öka sin självförsörjningsgrad. Genom att styra användningen av systemen, så kallad Service Stacking, så optimerar vi värdet av batteriinstallationen för kunden.

Det sydsvenska energisystemet står inför stora utmaningar när det gäller att balansera efterfrågan och tillgång av el i en tid av kraftigt ökande elektrifiering kombinerat med en ökad produktion och användning av förnybar energi. Skåne är i dag Europas mest obalanserade område med en självförsörjningsgrad på enbart 15 %. För att kunna utveckla näringsliv och samhälle behöver motståndskraften och självförsörjningen i det skånska energisystemet öka.

För att möta dessa utmaningar och öka tillförlitligheten i elförsörjningen, har Kraftringen tecknat ett samarbetsavtal med batterisystemsintegratören Stella Futura.

- Med en betydande ökning av sol- och vindkraftproduktionen i vår sydsvenska region har behovet av effektiv energilagring och flexibla systemtjänster blivit allt mer påtagligt. Kraftringen vill med framtida batterilösningar möjliggöra både lagring av överskottsel under perioder med hög produktion och utnyttjande av el under perioder med hög efterfrågan, berättar Martin Eldsmark, chef Produkt och Projekt, affärsområde Kund och Energilösningar, Kraftringen.

Avtalet innebär samarbete kring batterisystem för att bättre kunna kombinera fördelarna med förnybara energikällor som sol eller vind och lagra energi när den inte används.

- Batterissystem ger möjlighet för våra kunder att både sänka kostnader och öka självförsörjningsgraden. Batterisystem gör också att Kraftringen kan hantera effekttoppar mer effektivt och erbjuda nya system- och flexibilitetstjänster till våra kunder, säger Martin Eldsmark.

Samarbetet kring batterisystemlösningar ger Kraftringen möjlighet att ytterligare stärka de satsningar som görs i förnybar elproduktion. Kraftringen har som ambition att till 2030 addera ytterligare 250 GWh ny, förnybar årlig elproduktion till det skånska elnätet. I anslutning till detta ser man batterisystem som en naturlig del, både genom balansering av nätet samt hantering av lokala effekttoppar tillsammans med stödtjänstmarknaden.

- Stella Futura har mångårig erfarenhet av design och integration av batterisystem på den svenska marknaden. Att skapa som allra mest värde ur systemen handlar om att veta vad man ska använda batterierna till vid varje givet ögonblick. Det vi kallar Service Stacking med batterilager. På så sätt skapar vi långsiktigt hållbara affärsmodeller inom energilagring, säger Ulrika Tornerefelt, vd och grundare Stella Futura.

Kontakt:

Martin Eldsmark, chef Produkt och Projekt, affärsområde Kund och Energilösningar, Kraftringen, mail: martin.eldsmark@kraftringen.se

Pressjour, tfn: 010-122 70 80.

FAKTA Stella Futura:

Stella Futura är ett svenskt företag som använder europeisk teknologi och kombinerar teknisk kompetens med innovativa finansieringslösningar. Företaget erbjuder kompletta energilösningar. Förutom verksamhet i Sverige fungerar Stella Futura som partner till europeiska företag som bedriver verksamhet internationellt.