Örtoftaverket ökar elproduktionen i Skåne

Lunds Energikoncernen har tecknat ett avtal med Skoda om leverans av turbin till Örtoftaverket. Det innebär att koncernen kommer att öka sin elproduktion. Med elområdena som infördes i höstas är tillgång och efterfrågan på el avgörande för priset inom varje elområde. Skåne hör till underskottsområdena.

Örtoftaverket kommer att använda regionala förnybara bränslen. Det innebär att anläggningen reducerar koldioxidutsläppen globalt med 350 000 ton. Örtoftaverket, som är ett kraftvärmeverk, kommer dessutom att förse 50 000 hushåll i Eslöv, Lund och Lomma med fjärrvärme. Att kombinera el och värmeproduktion innebär att bränslet utnyttjas effektivt, till över 90 procent.

Den nya anläggningen innebär miljövinster och minskar beroendet av elimport från kontinenten samtidigt som fjärrvärmen får en stabilare kostnadsutveckling.

- Lunds Energikoncernen får möjlighet att bidra med miljövänlig och effektiv el och värmeproduktion. Vi bygger inte ett kraftverk i Barsebäcksverkets storlek men vi bidrar till mer el och det är viktigt för Skåne, säger Sylvia Michel, vd och koncernchef i Lunds Energikoncernen.

Skoda Power tillhör det internationella storföretaget Doosan. Skoda Power ökar sin tillverkningsvolym och ser Sverige som en väldigt intressant marknad de kommande åren. Skoda har sedan 2006 levererat två turbiner som är i drift i Sverige.

- I detta projekt visar Skoda sitt mångsidiga kunnande genom att erbjuda en komplett turbininstallation. Det är med stor tillfredställelse vi har kunnat konstatera att kampen om turbinordern varit mycket hård. Vårt val föll till sist på Skoda Power, en kombination av gynnsam prisbild, heltäckande leveransåtagande och låga driftkostnader ligger bakom beslutet, säger Nils-Ove Rasmusson, projektansvarig för Örtoftaverket.

För ytterligare information vänligen kontakta:
Sylvia Michel, vd och koncernchef Lunds Energikoncernen AB
070-266 585 sylvia.michel@lundsenergikoncernen.se
Nils-Ove Rasmusson, vd för Eslöv Lund Kraftvärmeverk AB
046-35 60 30 alt. 070-515 98 71, nils-ove.rasmusson@lundsenergi.se

Lunds Energi ägs av Lunds Energikoncernen AB (publ) som i sin tur ägs, via holdingbolaget Kraftringen AB, av fyra skånska kommuner och då till 82,4 % av Lunds kommun, 12,0 % av Eslövs kommun, 3,5 % av Hörby kommun samt 2,1 % av Lomma kommun.

Antalet energikunder uppgår till 293 000 och 400 personer är anställda i koncernen. Verksamheten omfattar elnät, elförsäljning, elproduktion, fjärrvärme, fjärrkyla, naturgas, kommunikationsnät, belysning samt entreprenad- och servicetjänster.