Omfattande insatser i Klippan efter stormen Malik

Omfattande insatser i Klippan efter stormen Malik

Stormen Malik drog in över Sverige under lördagseftermiddagen med stundtals mycket starka vindar och på sina håll orkanbyar i Södra Sverige. För Kraftringens elnätskunder i Klippan blev många av med strömmen. Inledningsvis var det 1153 kunder utan ström, siffran sjönk snabbt till ca 300 strömlösa kunder och det var totalt 6 olika högspänningsfel.

- Tack vare ett snabbt agerande från Kraftringens driftpersonal och stora insatser från Kraftringens fältpersonal kunde antalet strömlösa kunder i Klippan minska snabbt, säger Åsa Svensson affärsområdeschef nät på Kraftringen.

- Efter en storm som denna blir det tydligt att vårt stora arbete med att investera och bland annat vädersäkra elnätet resulterar i betydligt färre strömlösa kunder. Det arbetet fortsätter nu och vi investerar totalt 3,5 miljarder kronor i elnätet framtill 2030, fortsätter Åsa Svensson affärsområdeschef nät på Kraftringen.

Under veckan har det pågått ett intensivt arbete för Kraftringen personal inom elkraft och belysning som är ute på plats och reparerar skadorna både för Kraftringens räkning och för E.ON.

- Under veckan har vi haft 80 egna montörer, cirka 25 inlånade montörer, 15 röjare, sex kranbilar och 24 linjermaskiner med förare för att bland annat röja undan träd och byta ut knäckta stolpar. Det är ett omfattande arbete som pågår och kommer fortsätta de kommande veckorna, säger Mia Palm chef inom elkraft och belysning på Kraftringen.

- Stort tack för alla insatser, både till all vår personal, våra kunder, samarbetspartners och inte minst alla som är ute på plats och åtgärdar alla fel som Malik har medfört. Tack vare ert engagemang, kompetens och goda samarbete fick majoriteten av alla kunderna snabbt tillbaka strömmen, avslutar Sezgin Kadir, vd för Kraftringen.