Fr. v.: Dariusz Wellenger, vd Gebwell Polen, Mariusz Wozniarski, Technical Investment Manager OPEC, Marek Dawidowski, Director of New Technologies OPEC, Marcin Drewa, Heat Pumps Dep. Manager Gebwell, Jon Svärd, Kraftringen.

Polska energibolag tog del av Kraftringens smarta regionala energilösningar

Dagarna innan påsk kunde Kraftringen välkomna en delegation från Polen, bestående av representanter från fjärrvärmebolaget OPEC och värme- och kyllösningsleverantören Gebwell. För Kraftringen är internationellt kunskapsutbyte och att dela med sig av smarta energilösningar en viktig del för att bidra till den globala klimatomställningen.

Delegaterna fick bland annat besöka Kraftringens energihubb i det nybyggda området Stångby Väster, det pågående bygget Magnolia i Lund och vår kraftvärmeanläggning Örtoftaverket. Energibolaget OPEC är verksamt i Gdynia med intilliggande städer och är främst en fjärrvärmeleverantör. Företaget har inlett arbete med att skapa en långsiktig strategi för att minska sina utsläpp på ett sätt som är ekonomiskt hållbart, vilket var bakgrunden till besöket hos Kraftringen.

- Det var trevligt att kunna ta emot gästerna från Polen och försöka ge svar på deras intressanta frågeställningar. De bygger i dag fjärrvärmeproduktion med kol och spetsar med olja, så det är en stor kontrast att få visa upp våra toppmoderna hybridlösningar i Stångby och vår stabila och förnybara basproduktion i Örtofta, säger Jon Svärd, energiexpert på Kraftringens avdelning för kund- och energilösningar.

Ett fullspäckat program hade tagits fram till gästerna. Besöket inleddes i Stångby där en kombination av geoenergi och lågtempererad fjärrvärme samt förberedelserna för framtida eventuellt vätgaslager väckte många frågor och intresserade diskussioner. Därpå besökte gästerna även byggprojektet Magnolia i Lund, där bland annat hybridsolceller med samtidig el- och värmeproduktion var extra intressant.

- Besöket var mycket givande och gav insikter om de smarta energilösningar som Kraftringen byggt. Vi behöver utforska nya vägar för att skapa ett hållbart energisystem, och efter dagens besök har vi fått en klarare förståelse för detta. För oss är det inte bara viktigt med själva infrastrukturen utan även prissättningen som måste beaktas. I framtiden hoppas vi kunna implementera nya lösningar som uppfyller EU:s framtida mål om klimatneutralitet, säger Mariusz Woźniarski, technical investment manager på OPEC.

- I Polen är alla medvetna om att vi måste sänka våra koldioxidutsläpp och det fort. Det är därför det är så viktigt för våra polska kunder (särskilt energiföretag som OPEC) att se färdiga installationer och implementera den teknik som redan fungerar. Kraftringen gav oss denna möjlighet och jag är säker på att energiomställningen i Polen kommer att gå snabbare genom att utbyta den typen av bra och innovativa lösningar. För att spara tid bör vi implementera god praxis från våra grannländer eller företag, som exempelvis Kraftringen. Vi måste spara tid, agera med kunskap och begränsa tiden för att skapa en strategi, säger Dariusz Wellenger, vd för Gebwell i Polen.

Till sist presenterade Kraftringens kommunikationsansvarige Petter Duvander företagets biobränsleeldade kraftvärmeverk i Örtofta, där gästerna fick en övergripande bild på Kraftringens fjärrvärmeaffär och en rundtur i produktionsanläggningen.

- Det är intressant och nyttigt att få ett internationellt perspektiv på vår egen verksamhet, säger Petter Duvander. Våra gäster hade en strid ström av frågor på detaljnivå om allt från produktionskapacitet och kostnader till prisbilder och framtidsplaner. Fjärrvärme finns på många håll i världen men våra energikällor ger oss en unikt låg klimatpåverkan som man blir stolt av att våra internationella gäster vill använda som exempel för att kunna visa på hemmaplan att hållbara lösningar för värme- och elproduktion är möjliga att genomföra redan i dag.