Pressinbjudan: 10-årsjubileum för Spänningssökarna – dags att kora årets vinnare!

Lördagen den 26 november gäller det! Sju skolklasser från Hjärup, Lomma, Lund, Löddeköpinge och Staffanstorp möts i final i tävlingen Spänningssökarna för att kämpa om segern.

I år har uppdraget till eleverna varit att spana 10 år in i framtiden och fundera på vilka energilösningar som behövs då, på temat "Världen 2032". 44 klasser har deltagit i tävlingen och nu återstår sju finalister.

Årets finalister:
F.R.E.S.H - BMSL 9A, Lund
Linskraftverket - Hagalidskolan 9D, Staffanstorp
Aquaenergy - Hjäruplundsskolan 9C, Hjärup
Smartlyktor - Montessorimondial Lund 9, Lund
Fram-tidvatten - Pilängskolan 9C, Lomma
Dränkbara flottörer - BMSL 9B, Lund
Sparma - Tolvåkerskolan 9F, Löddeköpinge

Under tävlingen kommer alla finalister att presentera sina bidrag för årets jury, som därefter utser vilken klass som slutligen står som vinnare. Årets jury består av:
Sezgin Kadir, VD och koncernchef, Kraftringen
Stefan Zamudio, pedagog vid Vattenhallen Sience Center
Annika Olsson, rektor, LTH
Madeleine Gillborn, lead of clean technology, AlfaLaval
Anna Jähnke, ordförande i regionala utvecklingsnämnden.

Tävlingen leds i år av programledaren Beppe Singer, med stöd av youtubern och artisten Daniel Norberg som under eftermiddagen även bjuder på underhållning.

Media bjuds härmed in till finalen i Spänningssökarna.

Tid: Lördagen den 26 november 2022, klockan 13.00-17.00
Plats: Medicon Village, Restaurang & Café Inspira, Scheeletorget 1, Lund

Då det finns ett begränsat antal sittplatser, behövs föranmälan. Anmäl deltagande senast torsdagen den 24 november till
karin.lindroth@kraftringen.se

Välkomna!

Kontakt:
Linda Ahlman, projektledare Spänningssökarna: linda.ahlman@kraftringen.se
Karin Lindroth, kommunikationsansvarig press: 0761-16 38 57, karin.lindroth@kraftringen.se

Fakta:
Spänningssökarna är en tävling för niondeklassare i Kraftringens ägar- och verksamhetskommuner. Genom aktivt lärande får de deltagande klasserna tillsammans med sin lärare sätta ihop ett bidrag till hur vi i framtiden kan lösa en aktuell energifråga. I tävlingen bedöms kriterier som kreativitet, uppfinningsrikedom och presentationsteknik. Spänningssökarna firar i år 10-årsjubileum.