Nordic Sugars sockerbruk och Kraftringens värmeverk i Örtofta.

Pressinbjudan: Invigning av ångledningen i Örtofta – en fossilfri energilösning i samarbete mellan Nordic Sugar och Kraftringen

Den ångledning som har byggts mellan Nordic Sugars sockerbruk och Kraftringens värmeverk i Örtofta är nu på plats. Ångledningen kommer under delar av året att förse Sveriges enda sockerfabrik med fossilfri energi och därmed innebära en utsläppsminskning med cirka 17 000 ton CO2 per år. Den fossilfria energilösningen med ånga är en investering på omkring 130 miljoner kronor. Byggnationen inleddes i augusti 2021. Tisdagen den 11 oktober 2022 är det dags att inviga ångledningen.

TID:
Tisdagen den 11 oktober 2022 kl 13.00-15.00.

PLATS:
Nordic Sugars sockerbruk i Örtofta (Sockerbruksvägen 1 i Eslöv), matsalen.

PROGRAM:
13.00: Välkommen
13.10: Nordic Sugars framtidssatsning och väg mot grön omställning,
Olof Dahlgren, fabrikschef Nordic Sugar
13.20: Panelsamtal om livsmedelsförsörjning, energi och näringsliv
Deltagare:
- Jesper Thomassen, vd Nordic Sugar
- Jacob Bennet, ordförande Betodlarna
- Sezgin Kadir, vd/koncernchef Kraftringen
- Gustav Ebenå, chef för systemanalys, försörjningstrygghet och statistik, Energimyndigheten
13.50: Möjlighet till frågor
14.00-14.30: Invigning av ångledningen, inkl förflyttning till invigningsplatsen
14.40: Möjlighet till frågor och ev intervjuer
15.00: Avslut

ANMÄLAN:
Då vi kommer att röra oss på anläggningen behövs föranmälan. Vänligen anmäl namn och media senast den 10 oktober till Karin Lindroth, Kraftringen, e-post: karin.lindroth@kraftringen.se

Välkommen!

KONTAKT:
Karin Lindroth, kommunikationsansvarig, Kraftringen: 010 – 122 71 64, mail: karin.lindroth@kraftringen.se
För Nordic Sugar: Mariann Mellström, MM Informera PR & Kommunikation, tfn: 0709-53 71 24, mail: mariann.mellstrom@gmail.com

Nordic Sugar är en del av Nordzucker, en av världens ledande sockerproducenter. Vår produktion bygger på naturliga råvaror, primärt sockerbetor, som är odlade lokalt. Av betorna tillverkar vi även bioetanol och ett energirikt fodersortiment. Hållbarhet längs hela värdekedjan har vår högsta prioritet.

Våra totalt 3 800 medarbetare på 21 sockerfabriker och raffinaderier i Europa och Australien står för produkter av hög kvalitet och service, vår grund för fortsatt tillväxt. I Sverige är vi 400 medarbetare som arbetar på 3 kontor och fabriker.

Karin Lindroth

Kommunikationsansvarig 0761–16 38 57