Fotograf: Anders Larsson.

Pressinbjudan: Lågstadieelever från Eslöv och Hörby på grodspaning i Snogeholm

Närmare 180 lågstadieelever från Eslöv och Hörby kommuner kommer inom de närmaste veckorna att ge sig ut på grodspaning i Snogeholm. Dagsutflykten arrangeras genom ett samarbete mellan Kraftringen och Stiftelsen Skånska Landskap.

Satsningen riktar sig till lågstadieelever i årskurs 2 i Eslöv och Hörby kommuner. Närmare 180 barn i åtta skolklasser är anmälda till dagsutflykt, som äger rum den 22, 24, 29 eller den 31 maj 2023.

Under den dag eleverna är på dagsutflykt, besöker de Snogeholms strövområde för att tillsammans med naturvägledare från Stiftelsen Skånska Landskap få bekanta sig med grodorna, uppleva livet i dammen och samtidigt lära sig mer om ekosystem och biologisk mångfald.

Skolklasserna tar sig från sin hemkommun med buss för att klockan 09.15 aktuell dag samlas vid Snogeholms strövområde. Dagsutflykten pågår till klockan 13.30 och därefter är det dags för hemfärd.

Media är hjärtligt välkomna att vara med vid något av tillfällena den 24, 29 eller 31 maj.
24 maj: (två klasser från Hörby deltar)
29 maj: (två klasser från Eslöv deltar)
31 maj: (två klasser från Eslöv deltar)

Anmälan
Anmälan sker till karin.lindroth@kraftringen.se senast den 23 maj. Ange då vilken dag ni skulle vilja vara med.

Välkomna!

Kontakt:
Maria Petersson, projektledare, Kraftringen, tfn: 0730-53 61 33, maria.petersson@kraftringen.se
Karin Lindroth, kommunikationsansvarig press, Kraftringen, tfn: 0761-16 38 57, karin.lindroth@kraftringen.se

FAKTA Grodliv i Snogeholm
Grodliv i Snogeholm genomförs som en del i ett sponsringsavtal mellan Kraftringen och Stiftelsen Skånska Landskap. Sponsringsavtalet omfattar dagsaktiviteter för skolbarn i årskurs 2 och 4 med inriktning på biologisk mångfald. Arrangemangen genomförs under fyra dagar på våren för årskurs 2 och fyra dagar på hösten för elever i årskurs 4.
Syftet med sponsringen är att bidra till att barn och ungdomar får meningsfulla och minnesvärda upplevelser i naturen, så att intresset för energi, klimat och miljö kan växa och i sin tur bidra till ett inkluderande och hållbart samhälle.

Kraftringen är ett energibolag med ambitionen att leda utvecklingen av framtidens energi. Vi tar ansvar för att använda naturresurser så effektivt som möjligt genom att fokusera på lokala energilösningar som både skapar stora miljövinster och bidrar till en hållbar tillväxt i regionen. Kraftringen ägs av kommunerna Lund, Eslöv, Hörby och Lomma och har cirka 280 000 energikunder och runt 600 medarbetare. Vi erbjuder lösningar inom el, värme, kyla, gas, fiber, entreprenad och andra energirelaterade tjänster. Läs mer på www.kraftringen.se

Karin Lindroth

Kommunikationsansvarig 0761–16 38 57