Regeringen avslår besvären för Örtoftaplanen

Regeringen avslår besvären rörande detaljplanen för kraftvärmeverket i Örtofta. Det betyder att man går på samma linje som Eslövs kommun och Länsstyrelsen i Skåne som tidigare godkänt samma plan.

- Beskedet är mycket glädjande. Det innebär att den tomt som vi avser att bygga anläggningen på är godkänd för ändamålet i alla instanser, säger Jan Samuelsson, koncernchef för Lunds Energikoncernen AB.

- Det är svårt att hitta lämpliga platser i sydvästra Skåne för att etablera den här typen av anläggningar. Det är många hänsyn som man måste ta och alternativen blir därför få. I sydvästra Skåne kommer man alltid att ha samma avvägningsproblem mellan investeringar för framtiden och hänsyn till människor, natur och kultur. Vår uppgift är att lösa en angelägen energifråga på ett effektivt sätt och i enlighet med EU:s klimatmål. Efter många möten med invånarna i Örtofta, Väggarp och Toftaholm och alla överklaganden från dem, är jag väl medveten om och har förståelse för oron inför en etablering i Örtofta. Vi vill fortsätta vår dialog med de boende i området och vi ska göra allt för att minimera påverkan på deras tillvaro, avslutar Jan Samuelsson.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Jan Samuelsson, koncernchef för Lunds Energikoncernen AB (publ),
046-35 60 01 alt. 070-512 03 80. E-post: jan.samuelsson@lundsenergi.se