Risk för dyrare elnät och sämre kundnytta efter nytt regeringsbeslut

Risk för dyrare elnät och sämre kundnytta efter nytt regeringsbeslut

Den 4 september beslutade regeringen om nya regler för elnätsföretagens intäkter. Beslutet innebär att elnätets ålder ska påverka vilka investeringar som ska göras i elnäten, snarare än kvalitet, funktion och kundnytta. Det betyder att elnätsföretagen inte får ta ut intäkter på äldre anläggningar.

- Till följd av regeringsbeslutet anses äldre anläggningar inte ha något värde, trots att de kan fungera helt tillfredställande. Detta kan leda till att fungerande anläggningar byts ut tidigare än nödvändigt vilket riskerar att fördyra för landets elnätskunder, säger Mats Didriksson chef för Affärsområde Energi på Kraftringen.

Regleringen ska syfta till att elnäten drivs och utvecklas på ett samhällsekonomiskt effektivt sätt, men genom att detaljstyra investeringar riskerar regeringen att istället främja investeringar som inte är nödvändiga eller långsiktigt hållbara.

- När vi planerar investeringar vill vi göra detta utifrån funktion och kvalitet. Nu tvingas vi prioritera investeringarna efter ålder och detta kan till exempel leda till att stormsäkring av elnät på landsbygden behöver senareläggas till förmån för andra satsningar, avslutar Mats Didriksson.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Michael Widing, kommunikationschef på Kraftringen 070-276 63 76,
michael.widing@kraftringen.se

Mats Didriksson, chef för Affärsområde Energi på Kraftringen 010-122 70 13, mats.didriksson@kraftringen.se

Kraftringen är ett energibolag med ambitionen att leda utvecklingen av framtidens energi. Vi tar ansvar för att använda naturresurser så effektivt som möjligt genom att fokusera på lokala energilösningar som både skapar stora miljövinster och bidrar till en hållbar tillväxt i regionen.  Kraftringen ägs av kommunerna Lund, Eslöv, Hörby och Lomma och har cirka 300 000 energikunder och runt 400 medarbetare. Läs mer på www.kraftringen.se