Åsa Svensson, längst t.h., vd för Kraftringen Nät AB, testar Power Grid tillsammans med medarbetare.

SM i Power Grid tillbaka i Lund

Förra året var det premiär för en nystartad festival, Lunds Spelfestival, där spel, historia och kultur möts i en tidsresa 100 år tillbaka i tiden. Till helgen återvänder Lunds Spelfestival till Lund med över sextio programpunkter. En av dem är SM i Power Grid, där det handlar om att bygga ut elnät på ett vinnande sätt.

Festivalen, som pågår mellan 25–28 augusti, bjuder på ett späckat program med föreläsningar, brädspel, rollspel, lajv och historia, allt i ett. Bakom Lunds Spelfestival står Arrangörsföreningen Lunds Spelfestival, Eloso Förlag och Visit Lund.

Kraftringen är även i år med som samarbetspartner och arrangerar för andra gången ett svenskt mästerskap i brädspelet Power Grid, där spelarens förmåga att på vinnande sätt bygga ut ett elnät sätts på prov. Spelet är något av en modern klassiker och ställer krav på såväl pokeransikte som ekonomiskt sinne och strategiskt tänkande.

- För oss är det här ett lättsamt sätt att sprida kunskap om och sätta ljus på frågan om våra elnät, säger Åsa Svensson, vd för Kraftringen Nät AB. Vi är stolta över att den första svenska mästaren i Power Grid blev vår egen medarbetare Madeléne Daniel, men nu hoppas vi på att det blir tuff konkurrens i årets turnering.

SM i Power Grid äger rum i brädspelsbaren på Lunds Spelfestival, Lund 1923. Denna finns i Stadshallen på fredagen 25 augusti från 15.00 – 22.00. Därefter flyttar vi in i Stora Salen i AF-Borgen under resterande del av festivalen. Mer information och alla tider hittar du på festivalens webbplats.

Inga förkunskaper behövs. Kraftringen har funktionärer på plats som hjälper alla spelare att komma igång. SM i Power Grid kommer att spelas med standardkartorna i Power Grid Recharged. Inom mästerskapet finns en tidsgräns på två timmar per parti. Det krävs minst fyra spelare per kvalrunda. De spelare som samlat ihop de högsta poängen under helgen får spela finalen och tävla om ära och fina priser! Sista kvalpartiet startar senast klockan 11.00 söndagen den 27 augusti.

Finalen spelas sedan på söndagen den 27 augusti klockan 13.30.

- Väl mött på Lund 1923 och må bästa elnätsstrateg vinna!, avslutar Åsa Svensson.