Staffanstorps niondeklassare tävlar i tioårsjubileet av Spänningssökarna

Staffanstorps niondeklassare tävlar i tioårsjubileet av Spänningssökarna

Spänningssökarna är en tävling där elever i årskurs 9 får använda sina kunskaper i fysik, kemi, matte och en rad andra ämnen och där vinnande bidrag får 100.000 kronor till klasskassan. I år fyller tävlingen tio år. 46 klasser runtom i Skåne kommer att tävla i årets tävling varav nio klasser kommer från Staffanstorp. Just nu skickas experimentlådor ut till klasserna.

- Vi har fått ett otroligt gensvar detta år. Rekordmånga klasser har anmält sig, jag ser verkligen framemot att få se alla klassers bidrag och följa tävlingen på nära håll, säger Linda Ahlman projektledare för Spänningssökarna.

Spänningssökarna är en semidigital upplevelse. Tillsammans med Kraftringens medarrangör Vattenhallen skickas en stor box ut till klasserna, full av inspirerande material till upplevelsebaserat lärande. En del av experimenten finns uppförda i stor skala i Vattenhallen i Lund. Varje laboration kommer med en QR-kod som länkas till en film om experimentet.

- Vi uppmuntrar eleverna till kreativitet och att våga ta ut svängarna. Så länge klassernas idé blir tydligt förklarad och går att bedöma för juryn så är det fritt fram för kreativitet, avslutar Linda Ahlman.

Följande klasser deltar från Staffanstorp

• Hagalidsskolan sju klasser
  • Hjärupslundsskolan
  • Baldersskolan