Bostadsområdet Råbylund i sydöstra Lund. Bild: Heimstaden.

Unik energilösning för hållbara bostäder i Råbylund

En etapp är redan klar och etapp två blir färdig i början av 2024. Bostadsområdet Råbylund i sydöstra Lund växer fram så att det syns. Här har bostädernas miljövänliga energisystem tagits fram som en unik lösning just för Råbylund.

Området Råbylund i sydöstra Lund består av fem byggetapper. Arbetet påbörjades 2021, och samtliga fem etapper skall stå klara under 2026. Kraftringen fick tidigt i processen i uppdrag att ta fram en energilösning för de 367 lägenheterna i de två första etapperna. En grundförutsättning var att energianvändningen maximalt fick uppgå till 42 kWh/kvadratmeter och år. Kraftringen antog utmaningen. Jon Svärd är energiexpert i Kraftringen och har projektlett Kraftringens arbete med energisystemet på Råbylund:

- Vi är mycket stolta över projektet. Det var från första början tydligt och klart att utgångspunkten var en energiprestanda på max 42 kWh/kvadratmeter. Utifrån det unika kundbehovet har vi sedan designat anläggningen från grunden och kombinerat olika energikällor på nya sätt för att på så vis kunna skapa ett riktigt effektivt energisystem, säger Jon Svärd.

Energilösningen består av fjärrvärme, värmepump, värmemagasin i ackumulatortankar, elenergilagring i elbatteri, solceller el och solceller med el och termisk värme. Hela energilösningen samverkar i ett styrsystem som kommunicerar med kundens övergripande styrsystem i byggnaden. Målsättningen är att byggnadens energiprestanda ska hållas under 42 kWh/kvadratmeter och år. Styrsystemet gör så att det alltid är den mest gynnsamma energikällan som används.

- Det unika är den sammansatta energilösningen där hybridsolceller levererar både el och termisk energi från solen. Den termiska energin hämtas även om solen inte lyser eftersom panelerna värms av omgivande lufttemperatur. Det ger oss möjligheten att hämta solenergi även under nattetid. I övrigt handlar det lite förenklat om att lagra och flytta överskottsenergi från dag till natt och att förlänga solsystemets varaktighet över traditionell säsong, berättar Jon Svärd.

Heimstaden är byggherre, ägare av fastighetsbeståndet i Råbylund och beställare av projektet.

- Byggnationen i Råbylund är det första någonsin för Heimstaden där hybridsolceller används. Vi tycker det är spännande att implementera ny effektiv teknik i våra fastigheter som hjälper oss att minska vårt klimatavtryck och detta är ett exempel på det, säger Annicka Jörgensen, hållbarhetschef Heimstaden Sverige.

Magnolia Bostad har drivit projektet på uppdrag av Heimstaden. Joel Sandler är projektutvecklare på Magnolia Bostad:

- Det är verkligen roligt att vara delaktig i ett sådant här fint projekt där Heimstaden har satsat mycket på ett smart energisystem. Utvecklingen inom området går framåt i snabb takt. Den valda energilösningen hade för bara fem år sedan känts som en utopi inom området, särskilt för flerbostadshus. Jag är spänd på uppföljningen och är säker på att Råbylund kommer vara ett bra referensprojekt framöver och att vald energilösning kommer att vara standard i de flesta nyproducerade flerbostadshus inom de kommande fem åren. Vi måste helt enkelt utnyttja våra hållbara energikällor och lagra den energin på ett smart sätt för att kunna förbruka den när det behövs, säger Joel Sandler.

Kontakt:
Kraftringen:
Jon Svärd, energiexpert, Kraftringen: jon.svard@kraftringen.se
Karin Lindroth, pressansvarig, Kraftringen, tfn: 0761-16 38 57, karin.lindroth@kraftringen.se

Heimstaden:

Annicka Jörgensen, hållbarhetschef, Heimstaden Sverige: annicka.jorgensen@heimstaden.com
Robin Wilhelmsson, kommunikationschef Heimstaden Sverige, tfn: 0708-94 62 35, robin.wilhelmsson@heimstaden.se

Magnolia Bostad:
Joel Sandler, projektutvecklare, Magnolia Bostad: joel.sandler@magnoliabostad.se
Bianca Ingvardsson, interim kommunikation, Magnolia Bostad, tfn: 0736-50 65 63, bianca.ingvardsson@magnoliabostad.se

FAKTA Råbylund:
Råbylund - Nyproduktion i Lund - Heimstaden