Foto: Petter Duvander

VA SYD tar över driften av biogasanläggningen på Källby avloppsreningsverk

Den 1 jan 2020 tar VA SYD över driften av biogasanläggningen vid Källby avloppsreningsverk i Lund från Kraftringen, som sedan 2010 har utvunnit biogas ur avloppsvattnet.

- För oss har det varit av största vikt att hitta en part som kan garantera en långsiktighet för anläggningen och biogasen. Med denna lösning ser vi till att våra kunder även fortsättningsvis kan ta del av hållbar biogas producerad i Lund, säger Michael Henriksson, chef för affär och försäljning, Kraftringen.

I full drift producerar biogasanläggningen på Källby ca 7 GWh biogas per år. 7 GWh energi motsvarar cirka 700 000 normalkubikmeter och räcker till ungefär 1 000 gasdrivna bilar med en genomsnittlig årlig körsträcka på 1 000 mil/år. Biogasen bidrar också till att koldioxidutsläppen minskar med drygt 1 700 ton per år i Lund.

- Detta är helt i linje med vår vilja att ta tillvara och förädla våra restprodukter för att optimera samhällsnyttan. Det här är också ett steg mot målet att VA SYD ska vara klimatneutralt och energipositivt till 2030, säger Andreas Lagerblad, avdelningschef för Avloppsvattenavdelningen, VA SYD.