Vinnande examensarbete på Kraftringen

LTH-studenterna Erik Bergman och Jonas Persson har tilldelats Svensk Fjärrvärmes pris för årets bästa examensarbete i kategorin Ekonomi/samhällsvetenskap. Erik och Jonas spenderade vårterminen på Kraftringen med att färdigställa arbetet, med titeln ”Hållbarhetsanalys av uppvärmningsalternativ – en jämförelse mellan fjärrvärme och värmepumpar ur ett kundperspektiv i Lunds kommun”.

Examensarbetet består av en miljömässig, ekonomisk och socioekonomisk jämförelse mellan fjärrvärme och värmepumpar. Det har ett kundperspektiv med fokus på Lunds kommun där tanken är att kunden står inför ett val av uppvärmningssystem.

- Våra resultat visar att även om det i vissa fall kan vara ekonomiskt jämnt mellan alternativen så har fjärrvärmen fördelar som stabilare prisbild, lägre klimatpåverkan och bättre resurseffektivitet, säger Jonas Persson. Dessutom så är fjärrvärme som uppvärmningssystem mer leveranssäkert, smidigare för användaren samt bidrar till en ökad sysselsättning och synergieffekter med industrin inom kommunen.

Exjobbet är gjort inom ramen för projektet ”Fjärrvärmens roll i ett hållbart Lund”, vilket i sig är en del av Energimyndighetens program ”Uthållig kommun”. I referensgruppen för examensarbetet fanns, förutom från Kraftringen, även representanter från Lunds kommun, Lunds Tekniska Högskola och Grontmij AB.

- Kraftringen är ett kunskapsföretag i energibranschen, säger Ulrika Bergström, chef för Kraftringens innovationskontor. De senaste åren har vi satsat stort på vårt samarbete med Universitet och Lunds Tekniska Högskola, bland annat genom gemensamma projekt inom fjärrvärme, smarta nät, mobilitetslösningar och belysning men också genom att erbjuda många platser för examensarbetare. Detta har även lett till fortsatta arbetstillfällen för ett flertal av studenterna.

En av grundidéerna med det här examensarbetet har varit att det ska vara enkelt att upprepa undersökningen även i andra kommuner.

- Förutsättningarna för fjärrvärme är unika för varje geografisk plats, säger Jonas Persson. Vår metod är enkel att tillämpa även i andra kommuner där man vill ta fram faktaunderlag för ett hållbart värmeval.

- Erik och Jonas har lagt ner ett fantastiskt arbete och vi är mycket glada och stolta över att de nu får detta pris av branschorganisationen Svensk Fjärrvärme, avslutar Ulrika Bergström.