Batteriets livslängd påverkas av hur du använder och underhåller det.

5 tips för användning och underhåll av batterier

Batteriets livslängd påverkas av hur du använder och underhåller det. Det är inte ovanligt att ett välskött batteri håller i många år. Ett välskött batteri minskar därför dina kostnader för nyinköp och är mer miljövänligt. I den här artikeln kan du läsa om våra fem bästa tips om underhåll och daglig användning av batterier.

Tips 1: Ladda batteriet tills det är fullt före första användningen

Det är inte säkert att ett nytt batteri är fulladdat. När du köper ett nytt batteri är det vanligt att det bara är laddat för användning vid leverans men det har sällan full kapacitet. Du gör därför klokt i att ladda batteriet innan du använder det för att förlänga livslängden, minska kostnaden och för att vara mer miljövänlig.

Det är en stor fördel att investera i en modern batteriladdare som underhållsladdar batteriet om du inte kör kontinuerligt. Kör du dessutom kortare sträckor hinner inte batteriet laddas tillräckligt utan då slits det mer än det laddas. Underhållsladdning är även extra bra i vintertid och när kylan slår till.

Tips 2: Kontrollera batteriet med en batteritestare

Det bra att kontrollera batterierna var tredje månad med en batteritestare för att se till att de fungerar som de ska när du väl behöver dem. Om resultatet är lägre än 12,5 V är det viktigt att du laddar batteriet till sin fulla kapacitet.

Tabellen nedan visar vad du behöver göra baserat på vad testet visar.

Status för förvarat batteri

Tips 3: Smörj batteripolerna

Det är viktigt att smörja batteripolerna med ett fett såsom vaselin. I annat fall kan korrosion uppstå som en reaktion på syran i batterivätskan. Det kan vara bra att investera i en batteriunderhållssats som den vi säljer på Kramp. Satsen innehåller bland annat fett och en borste som du använder för att smörja och rengöra batteripolerna.

Tips 4: Kontrollera regelbundet batteriets skick

Regelbundna batterikontroller är viktiga, särskilt på sommaren, som du kan se nedan. Vad behöver kontrolleras?

1. Skicket på polerna och anslutningarna till batteriterminalerna
  2. Laddningsstatus
  3. Om batteriet inte är slutet så justerar du vätskenivån (fyll på med destillerat vatten vid behov). På sommaren avdunstar vattnet snabbare.

Det är också viktigt att fordonet eller maskinen är i gott skick. Vid ett batteribyte är det viktigt att även kontrollera startmotorn, generatorn och svänghjulet. Om flera batterier används så ska alla skiftas samtidigt,  annars finns det risk att de obytta och dåliga batterierna snabbt försämrar det nya batteriet. Se även till att kablarna är i gott skick och att anslutningarna är rena.

Tips 5: Förvara fordonet (och batteriet) på rätt sätt under vintern

Inför vinterförvaringen är det viktigt att först ladda batteriet ordentligt. Därefter ska du förvara fordonet eller batteriet på en torr och sval plats. Se till att batteriet förvaras frostfritt. Ett oladdat batteri kan frysa sönder. En batteriladdare som underhållsladdar batteriet är en bra investering. Till exempel till lantbruksmaskiner rekommenderas laddare med 10-25 A och till bilar rekommenderas 5-10 A.

Kom ihåg att återvinna

Alla gamla och använda batterier kan återvinnas. Det är mycket viktigt att kassera döda eller defekta batterier på ett ansvarsfullt sätt. Insamlingsplatser finns på många verkstäder, skrotföretag och återvinningscentraler för hushållsavfall.

Nyhet - Kramp startbatterier

Kramp har lanserat ett batterisortiment till lantbrukare med pålitliga startbatterier med lång livslängd. Kramp startbatterier finns att köpa hos Kramp-återförsäljare i hela Sverige. Läs mer