KRAV-certifierade Nöbble Gård vann Årets Bonde 2022. Till vänster Veronica Svenzén och till höger Lennart Svenzén. I mitten KRAVs vd Emma Rung.

KRAV-märkta Nöbble Gård vann Årets Bonde 2022

KRAV-märkta Nöbble Gård norr om Kalmar vann Årets Bonde 2022. Nöbble Gård är en innovativ gård där hela verksamheten andas hållbarhet. Priset delades ut vid en ceremoni på Hotell Mölle på tisdagskvällen.

Juryns motivering till vinnarna löd:
”Årets Bonde 2022 har kunskapen, insikten, kreativiteten och energin som krävs för att utveckla framtidens hållbara lantbruk – redan idag. En lysande förebild i mörka tider!”

Nöbble Gård ägs och drivs av Lennart och Veronica Svenzén. De tog hem segern i kategorin Mjölk tidigare under hösten. Nöbble har varit KRAV-certifierade ända sedan 1995.

–Att vara KRAV-certifierade är en självklarhet för oss. Det är en del av helheten. Vi tänker långsiktig hållbarhet i alla investeringar vi gör. Det är viktigt vad var och en gör, säger Veronica Svenzén, en av ägarna.

Nöbble Gård är helt självförsörjande på el. De byggde tillsammans med Kalmar Energi Nöbble Solpark och har även ett eget vindkraftverk som förser ladugården med all den el som behövs.

Ungdjuren och fåren på gården betar naturbeten, något som gynnar den biologiska mångfalden. Hela verksamheten andas hållbarhet – social, ekonomisk och miljö.

–Veronica och Lennart ska känna sig oerhört stolta! Med sitt hårda arbete och genuina passion är de verkliga föregångare till hela lantbrukssverige, säger KRAVs vd Emma Rung.

I tävlingen Årets Bonde var tre av de sex finalisterna KRAV-certifierade bönder. Utöver Nöbble Gård vann Lilla Labäck kategorin Frukt & Grönt och Källunda Gård kategorin Eko.

Årets Bonde är nationell tävling som strävar efter att öka efterfrågan på hållbar mat och dryck från Sverige. Tävlingen vill visa upp hela cirkeln; från jord till bord och tydliggöra bondens roll i livsmedelskedjan. Den arrangeras av Bergkvist Publishing AB i samarbete med bland andra KRAV, MSC, Från Sverige, Martin & Servera, Sydgrönt och Svenskt Sigill.

Frida Welin, projektledare KRAVs kommunikationsavdelning, tel 070-605 78 49

KRAV driver utvecklingen av ekologiska och hållbara livsmedel, och är Sveriges mest kända hållbarhetsmärkning för mat. KRAV har särskilt höga krav på djuromsorg, hälsa, socialt ansvar och klimatpåverkan. KRAV är en ekonomisk förening, ägd av 23 medlemsföretag och organisationer.