Lidl storsatsar på KRAV-märkt råvara i chark

Lidl storsatsar på KRAV-märkt råvara i chark

Som enda dagligvarukedja i Sverige satsar Lidl på en ekologisk charkserie med enbart KRAV-märkt grisråvara. Det är en god nyhet för alla konsumenter som efterfrågar chark från grisar som får gå ute och beta och böka på sommaren.

– Det här är en storsatsning på god djurvälfärd. Vi är riktigt glada över att Lidl tar det här steget. Jag är också övertygad om att det är en god affär: 6 av 10 konsumenter efterfrågar chark från grisar som har fått böka och beta, säger Cecilia Lenbäck, affärsområdeschef Livsmedel på KRAV.

Lidls charkserie Enebacken eko är enbart EU-ekologiskt certifierad eftersom den innehåller tillsatsen nitrit, men också märkt med etiketten ”Ekologiskt, javisst! Men leta efter KRAV-märkt råvara!”, som signalerar till konsumenterna att charken kommer från en KRAV-certifierad gård där grisarna får beta, böka i jord och bada gyttjebad på sommaren. EU-ekologiska grisar får visserligen gå ut, men det räcker om de vistas på en betongplatta.

– Nu kan vi erbjuda fler miljömärkta produkter till våra kunder som gör allt fler medvetna val i butik. Att vi är först ut med att sätta etiketten ”KRAV-märkt råvara” på ett helt charksortiment är stort för oss och ännu ett steg i att driva hållbar utveckling i dagligvarubranschen, säger Anna Andersson, hållbarhetskoordinator Inköp Lidl Sverige.

Enebacken EKO med KRAV-märkt råvara består av wienerkorv, falukorv, köttbullar, rökt skinka, chorizo och kabanoss. Lidl är först ut att använda etiketten KRAV-märkt råvara på en serie charkprodukter.

Fakta KRAV-märkt råvara

Etiketten KRAV-märkt råvara har hittills endast använts på ekologisk julskinka. Den togs fram av KRAV i samarbete med dagligvaruhandeln hösten 2017. Syftet är att guida konsumenterna till chark från KRAV-certifierade gårdar där grisarna får gå ute och beta och böka i jorden på sommaren.

KRAV tillåter inte nitrit som tillsats. Samtidigt väljer handelskedjorna att tillsätta nitrit i chark som de säljer under sina egna varumärken. Det är en av orsakerna till att endast en mindre mängd chark från KRAV-certifierad produktion säljs som KRAV-märkt.