Svenskarna älskar att odla tomater – men ratar bekämpningsmedel i hemmaodlingar

Svenskarna älskar att odla tomater – men ratar bekämpningsmedel i hemmaodlingar

Odlingssäsongen är här och fler än sex av tio svenskar odlar någonting ätbart hemma i år. Tomater är allra mest poppis att odla, men unga odlare satsar också gärna på örter och chili. Bekämpningsmedel ratas av nästan alla hemmaodlare: hela 96 procent säger att de ska odla utan bekämpningsmedel. Det visar en undersökning genomförd i Kantar Medias Sifo-panel på uppdrag av KRAV.

– Det är fantastiskt att så många odlar själva! Särskilt glad blir jag åt att hemmaodlarna vill odla hållbart och väljer bort bekämpningsmedel, precis som alla ekologiska bönder gör, säger Emma Rung, vd på KRAV.

Sifo har på uppdrag av KRAV frågat drygt 1 000 svenskar över hela landet om deras odlingsplaner inför årets säsong. Undersökningen visar att drygt sex av tio planerar odla någonting ätbart i år, något fler kvinnor än män.

Planerar du odla någonting ätbart i år? (alla åldrar)

Tomater är det som flest tänker odla i år (68 procent), följt av örter (50 procent) och sallad (46 procent). Men vad man odlar skiljer sig åt mellan olika åldersgrupper. Tomaternas starka ställning i de äldre åldersgrupperna saknas bland 16-29-åringar. I den åldersgruppen är det nästan lika populärt att odla örter som tomater.

Vad tänker du odla? (Uppdelat efter ålder)

Bekämpningsmedel ratas av nästan alla hemmaodlare. Totalt 96 procent av dem som ska odla i år tänker göra det utan bekämpningsmedel.

Tänker du använda bekämpningsmedel i din odling? (alla åldrar)

– När svenska folket själva kan välja så vill de inte ha bekämpningsmedel i sin mat. Nu önskar vi att politiken följer efter och skapar bättre förutsättningar för att odla ekologiskt i stor skala. Det är bra för både beredskapen och planeten, säger Emma Rung, vd på KRAV.

Läs mer i bifogat PM: Det tänker svenskarna odla (ladda ner dokumentet för att se samtliga 5 sidor)

Kontakt: Carina Johansson, pressansvarig på KRAV, 070-607 30 78

Pressbilder: bilder på Emma Rung finns i KRAVs pressbildbank