Öppen innovation ger Läreda Mekan stärkt konkurrenskraft

Läreda Mekan i Hässleholm har tagit steget från underleverantör av avancerade plåtkomponenter till att utveckla egna produkter för bilindustrin. Just nu pågår arbetet för att utveckla framtidens bilstol.

Läreda Mekan är en nischaktör med 100 anställda. Den närmaste konkurrent har hela 20 000 anställda. Konkurrensen är med andra ord tuff.

-  Strategin är att profilera oss på innovationsområdet. Den öppna innovationen är vår styrka. Nätverk och samarbeten är avgörande för att vi ska kunna hålla tempot, säger Lars-Åke Grundmark, VD på Läreda Mekan.

I företagets verkstad finns kompetens, material, teknik och en stor potential för tillväxt.

-  Vi söker hela tiden nya sätt att utveckla mervärden anpassade till våra olika kategorier personbilar, bussar, husbilar och handikappbilar. Utgångspunkten är att utnyttja de resurser som vi redan har i huset, förklarar Anders Andersson, utvecklingschef på Läreda Mekan och pekar på en matris med kryssmarkeringar som visar hur olika tekniska funktioner i bilstolen matchar de olika målgrupperna.

-  Varje funktion representerar mer eller mindre någon i vårt nätverk av utvecklingspartners, fortsätter Anders.

Vidgade vyer

Svankstöd är ett exempel på ett mervärde och som Läreda Mekan utvecklat i tillsammans med företaget Germa (www.germa.se) i Kristianstad. I samarbete med Germa och deras vakuumteknik har man skapat något av en skräddarsydd bilstol baserad på vakuumteknik. Med en knapptryckning kan bilstolen forma sig efter kroppen, allt för att uppnå ökad komfort.

Det är inte ovanligt att det är just samarbeten med parter som verkar utanför bilbranschen som blir de mest innovativa. Germa, som huvudsakligen utvecklar produkter baserad på vakuumteknik för sjukvård och räddningstjänsten, är just ett sådant exempel.

Ett annat exempel på samarbete är det nackskydd som är en vidareutveckling av ett examensarbete gjort av en student från Lunds Tekniska Högskola.

- Kontakten med studenter är jätteviktig för idéflödet där vi, som i fallet med nackskyddet, sen arbetar vidare med de tekniska detaljerna och produktionsanpassar den, förklarar Anders.

Just nu letar Läreda Mekan efter lämplig klädsel till nackkudden och samarbetar därför med en klädestillverkare för att hitta ett material med rätt funktioner.

-  Krinova Incubator & Science Park i Kristianstad har haft en viktig roll i att plantera den öppna innovationsfilosofin i vårt företag. Under resans gång har vi fått många tips som gett fruktbara samarbeten. Den öppna innovationsstrategin är definitivt viktig för vår konkurrenskraft, summerar Lars-Åke.