Christian Nyhlén lämnar Krinova för nya utmaningar

Christian Nyhlén väljer att lämna sin roll som VD för Krinova efter drygt tre år. Krinova har under de år Christian varit VD utvecklats i en mycket positiv riktning. Christian kommer gå vidare till ett globalt chefsuppdrag i en internationell koncern.

– Det är med blandade känslor vi konstaterar att Christian lämnar Krinova. Det arbete han har gjort under sin tid hos oss och den person han är kommer vara djupt saknad. Samtidigt gläds vi över att han får denna välförtjänta möjlighet att leverera och skapa värden i en internationell miljö i sitt nya uppdrag. Christian har en fantastisk förmåga att se och utveckla människor så att både individ och organisation har möjlighet att nå sin fulla potential, säger Jonas Haak, styrelseordförande i Krinova.

I Krinovas roll som inkubator och science park ligger att vara en katalysator för utveckling och innovation i samhället. Krinova har under Christians ledning haft högt uppsatta mål som i stor utsträckning har uppnåtts och resan mot att vara en ledande innovationsmiljö i Sverige har kommit långt. På livsmedelsområdet har Krinova tagit en nationell nyckelposition med sin Excellensinkubator, strategiska rekryteringar, samarbetspartners, projekt och events. På det lokala/regionala området har Krinova nått en stark position som tillväxtmotor dels genom ett systematiskt arbete med företag, region, kommuner och även genom att uppdatera den fysiska miljön och erbjudandet.

– Processer har kommit på plats och vårt arbete blir att fortsätta den påbörjade resan för att ta nästa steg i Krinovas utveckling. Vi kommer värdera hur vi bäst ersätter Christian och väljer därför att inte kasta oss in i en rekrytering omedelbart, säger Jonas Haak som kommer finnas som ett stöd i och för ledningsgruppen i arbetet.

Christians avslutar sin anställning den 1 augusti, men kommer vara tillgänglig som bollplank fram till årsskiftet.

Med basen i det lokala näringslivet har Krinova ett uppdrag att öka attraktionskraften och tillväxten för Kristianstad och nordöstra Skåne. Parallellt har Krinova utvecklat en unik regional och nationell position inom livsmedelsområdet och har ett uppdrag som omfattar utveckling av livsmedelsområdet i hela Skåne och även nationellt. Krinova har även en inkubator med nationellt intag. Krinova ägs av Kristianstads kommun och Högskolan Kristianstad och är en av de ca 65 medlemmarna i den nationella branschorganisationen Swedish Incubators & Science Parks (SISP).

Christian Nyhlén

VD, Krinova Incubator & Science Park 0733-66 75 76