Första gången vinbranschen samlas kring svenskproducerat vin 9 mars

Nästan hundra personer från den svenska vinbranschen samlas i Kristianstad den 9 mars.  Här möts alltifrån vinodlare till representanter från Systembolaget, landsbygdsdepartementet och myndigheter samt forskare och utbildningsaktörer. På Sveriges första vinsymposium om svenskt vin ges en översikt över nuläget och framtiden för den svenska vinproduktionen.

- Potentialen för vinproduktion i Sverige är stor, hävdar Christina Skjöldebrand, projektledare för Vinlandet Sverige på Krinova Science Park som arrangerar vinsymposiet. I dagsläget finns mellan 200 och 300 vinodlare i Sverige och ett tiotal godkända anläggningar för vinifiering.

På symposiets program:

• Den spanske vinmakaren Marc Tarrida, som planterat 30.000 vinplantor på norra Öland ska berätta vilka möjligheter han ser med det svenska vinet.
  • Den skånska vinbonden Håkan Hansson berättar om sina vinfält på skånska Söderslätt, där temperaturkurvan i stort sett följer Bourgogne i Frankrike.
  • Gustav Allander, svensk vinmakare i Kanada, berättar om hur viktigt det är med rätt kunskap för att producera viner i toppklass.
  • Vinskribenten Anders Fagerström sätter in det svenska vinet i ett världsperspektiv och bedömer det svenska vinets potential.
  • Symposiet avslutas med ett besök med smakprovning på Åhus Vingård.

Symposiet ingår i projektet ”Vinlandet Sverige”. Målet med projektet är affärsutveckling för småskaliga livsmedelsföretag på landsbygden.

- Genom att arbeta med en så ung bransch som vin, så kan vi göra modeller som sedan kan användas för att utveckla andra livsmedelsföretag som gårdsmejerier och gårdsbutiker, förklarar Christina Skjöldebrand som har lång erfarenhet av att arbeta med affärsutveckling.

Symposiet ”Vinlandet Sverige – insikt, översikt, utsikt” arrangeras i Kristianstad på Krinova Science Park. Inbjudan och vägbeskrivning till Stridsvagnsvägen 14 finns på www.krinova.se.

För mer information:

Christina Skjöldebrand, projektledare Vinlandet Sverige, Krinova 0706-28 25 78 eller christina.skjoldebrand@krinova.se