Krinova och LTH viktiga kuggar när Läreda Mekan utvecklar framtidens bilstol

Läreda Mekan i Hässleholm är ett traditionellt verkstadsföretag med tillverkning av avancerade plåtkomponenter. När man nu tar steget från underleverantör till innovationspartner till industrin sker det i ett samarbete med LTH och studenter samt Krinovas inkubator.

-  Samarbetet är en möjlighet för oss att få in nya idéer. Vi letar ständigt nya koncept för att vässa vår konkurrenskraft. Genom att stärka vår förmåga att utveckla nya produkter så blir vi mindre känsliga för konjunkturförändringar och konkurrens från lågprisländer, säger Christer Svensson, som sedan oktober är VD på Läreda Mekan.

I ett pilotprojekt kommer under våren högskolestudenter att utveckla konceptförslag på hur framtidens bilstol ska se ut. Förhoppningen är att projektet ska locka studenter från flera olika discipliner som industridesign, maskinkonstruktion, innovationsteknik och industriell ekonomi. Studenterna kommer att ha ett nära samarbete med Läreda Mekans personal och få coachning från LTH /Lunds Universitet och Krinovas inkubator som finansieras av Skåne Nordost. Målet är att minst ett av studenternas förslag ska bli så intressant att det kan utvecklas vidare av Läreda Mekan och blir en kommersiell produkt om något eller några år.

-  För Krinovas nya inkubator är detta ett pilotprojekt där vi får chansen att utveckla en arbetsmodell som vi sen vill erbjuda fler företag, säger Clas Mellby som är inkubatorledare på Krinova och som i tidigare anställningar har positiva erfarenheter av vad som händer när studenters ohämmade kreativitet möter näringslivet.

Clas fortsätter:

-  När man som här tar in extern kompetens så kommer det att resultera i många spännande idéer och embryon till produkter. Några av dem passar kanske inte in i Läredas produktportfölj och då är det viktigt att en inkubator finns med för att fånga upp idéerna så att de inte går till spillo utan kan utvecklas till hållbara affärsidéer.

Clas Mellby, inkubatorledare Krinova, clas@krinova.se, 0738 53 25 09

Christer Svensson, VD Läreda Mekan, christer.svensson@mekan.nu, 0706-90 08 11

Andreas Larsson, ämnesföreträdare Innovationsteknik, LTH Designvetenskaper, andreas.larsson@design.lth.se, 070-332 18 74

Krinova är nordöstra Skånes Incubator och Science Park och ägs av Kristianstads Kommun och Högskolan Kristianstad. Krinova Science Park är en av landets drygt 30 science parks, där samverkan mellan företag, organisationer, högskola och samhälle främjar innovationer och utveckling. Krinova erbjuder en kreativ tillväxtmiljö med stöd i utvecklings- och innovationsarbete, skräddarsydda konferenser och flexibla kontorslokaler. Krinovas tvärdisciplinära innovationsfokus Mat, Miljö, Hälsa, speglar Kristianstadregionens näringsliv och Högskolan Kristianstads kompetensområden.