Pressinbjudan: Johan Wester tar emot 100 företag på seminarier om innovation

Nu på onsdag den 24 januari hålls det första seminariet i en serie av sex heldagsseminarier med fokus på innovation. Tillsammans med Krinova Incubator & Science Park har entreprenören och komikern Johan Wester varit en av krafterna när drygt 100 företag med närmare 1500 medarbetare i östra Skåne ska stärka sin utvecklings- och innovationsförmåga.

Temat för detta första seminarium är omvärldsbevakning. Med Johan Wester som moderator och Anna Lundbergh (http://www.alundbergh.com/about/ ) som en av talarna ska företagen få med sig verktyg för att brygga gapet mellan samtid och framtid.

Seminarieserien är en av aktiviteterna i projektet TÖS (Tillväxt i Östra Skåne) och som syftar till att stärka företagens tillväxt- och innovationskraft. 100 företag spridda över de tolv kommunerna i östra Skåne (Kristianstad, Hässleholm, Bromölla, Osby, Östra Göinge, Hörby, Ystad, Simrishamn, Tomelilla, Sjöbo, Skurup och Höörs kommun) deltar i projektet. TÖS-projektet är uppdelat på ett innovations- och tillväxtsspår. Krinova ansvarar för innovationsspåret och Ystads kommun för tillväxtspåret. Företagen är fördelade mellan de båda spåren och samtliga 100 företag är inbjudna till serien av innovationsseminarier. Seminarierna speglar vart och ett sex olika aspekter av ett företags innovationsförmåga: Omvärldsbevakning,  innovationsstrategi, innovationsprocess, innovationskultur, innovationsorganisation och innovationsresursallokering.

Nedan är programmet den 24 januari och en länk till listan på alla de hundra företag som deltar i TÖS-projektet.

Välkomna!

Program 24 januari:

09.00 - Registrering/Kaffe

09.30 - Kaffe/mingel

10.00 - Introduktion och Innovation

11.00 - Föreläsning på temat trender och omvärld med Anna Lundbergh

12.00 - Aktivitets-lunch

13.00 - Workshop, öppen innovation och omvärldsbevakning

14.30 - Talkshow och avrundning

15.30 - Tack för idag

Plats: Krinova Incubator & Science Park, Stridsvagnsvägen 14, Kristianstad

För mer information kontakta:

Torben Olsson, Ansvarig Innovationsarenan Krinova Incubator & Science Park, torben@krinova.se, 0738-532509

Jens Almquist, Business Designer Krinova Incubator & Science Park, jens@krinova.se, 0733 - 269066

TÖS
TÖS är ett arbetsmarknadsprojekt som pågår mellan 2017 och 2020. Projektet ägs av Kristianstad kommun och drivs av Krinova Incubator & Science Park, Skåne Nordost och Ystads Kommun i samarbete med de 12 kommunerna i Östra Skåne. TÖS finansieras av Europeiska Unionen/Europeiska socialfonden, Region Skåne samt Sparbanksstiftelserna 1826 och Färs & Frosta, ägare till Sparbanken Skåne.

Krinova Incubator & Science Park erbjuder en kreativ tillväxtmiljö med stöd i utvecklings- och innovationsarbete, möteslokaler och flexibla kontorslokaler. I Krinovas uppdrag ingår att rigga projekt mellan akademi, offentlig verksamhet och näringsliv som kan leda till nya affärsidéer och innovationer. Inom profilområdet mat – miljö – hälsa drivs samarbeten och projekt såväl på lokal, regional som internationell nivå. Krinova ägs av Kristianstads Kommun och Högskolan Kristianstad.