Pressinbjudan - Krinova blir först ut att certifiera ”Restorativ Arbetsplats”

Krinova blir först ut att certifiera ”Restorativ Arbetsplats”. Media inbjuds härmed att övervara slutbedömningen, ta del av de preliminära resultaten och ställa frågor till deltagande personal och certifierare från SLU Alnarp.

Tid: 12 december kl 14.30

Plats: Krinova Incubator & Science Park, Stridsvagnsvägen 14, Kristianstad

Välkomna!

Kontakt

- Kristofer Kargerot, ansvarig ekonomi & faciliteter Krinova, kristofer@krinova.se, mobil 0708-29 14 09

- Erik Skärbäck, prof em SLU Alnarp, erik.skarback@slu.se

Bakgrund

Krinova har sedan 2018 medverkat som en av 18 parter runt om i landet med ett bedömningsverktyg för god fysisk arbetsmiljö utvecklat inom SLU Alnarp, med ekonomisk stöttning av Vinnova.

Den vetenskapliga bakgrunden är att bra miljökvaliteter förbättrar mående, kortminne, trivsel, koncentrationsförmåga, minskar stress, skapar empati, samhörighet, kreativitet och arbetsglädje. Bedömningsverktyget omfattar hundra frågor om i vilken grad olika kvaliteter förekommer inomhus och i utemiljön, och hur förbättringar kan åstadkommas.

Parterna har börjat med startbedömning av sina objekt, gjort förbättringsåtgärder och nu är det dags att göra slutbedömningar för certifiering av objekten. Först ut är Krinova.

Naturintryck ges av material och mönster i miljön som associerar till natur, växtlighet och djurliv, t ex trä och naturtextilier. Vi upplever med alla sinnen, det vi ser, hör och känner med hand och fot. Akustiken kan varieras beroende på material och funktion. Variation ger stimulans. Miljön skall locka till rörelse. Trappor är inte bara hinder, utan också möjlighet till fysisk aktivitet. Man skall lätt kunna komma utomhus för avkoppling eller arbete ute, walk and talk, fysisk aktivitet etc.

De flesta kan vittna om att de mår bra av naturintryck, men få kan sätta fingret på ”varför” och ”hur” man upplever ”vad”. Det beror på att naturens information genom olika sinnen går in undermedvetet och påverkar vårt limbiska system utan att vi tänker på hur det går till. Men när man bedömer frågorna tillsammans i grupp ökar man succesivt sin kunskap om varför och hur man reagerar på olika sätt. Undermedveten kunskap lyfts till medveten.

När både ägare, hyresgäst och personal är med i bedömningsgruppen minskas risken för greenwash, och det skapas ett positivt engagemang om fortsatt samverkan i att förbättra sin arbetsplats.

En arbetsplats har rum för olika funktioner, t ex små rum för koncentrerat arbete ensam eller få personer tillsammans, rum för större möten, rum för reflexion och avkoppling etc. Det gäller att få bra kvaliteter på rätt plats för rätt funktioner.

Metoden kan ses som en checklista för alla som arbetar med projektutveckling, planering, förvaltning och arbetsmiljö. När man är nöjd kan fastigheten certifieras som Restorativ Arbetsplats®.

Forskning de senaste 30 åren, bl a med hjälp av Skånes folkhälsoenkät ligger bakom. Sverige går i bräschen.