Krinova Årsredovisning 2021

Stöd till närmare 400 företag när Krinova summerar 2021

Under 2021 sökte sig närmare 50 nya företag till Krinova för stöd i innovations- och utvecklingsarbete. Under året arbetade Krinova aktivt med cirka 370 bolag, varav majoriteten var livsmedelsbolag. Tillsammans skapade dessa företag 300 jobb 2020. De etablerade bolagen visar en positiv utveckling med en omsättningsutveckling på 40 % sett över sex år.

På Krinova AB:s bolagsstämma 5 april fastställdes bolagets årsredovisning. Omsättningen för 2021 landade på 22 miljoner kronor, vilket är samma nivå som fjolåret. Syftet med Krinovas verksamhet är inte att gå med vinst utan att skapa tillväxt i de bolag som Krinova arbetar med.

Med basen i det lokala näringslivet har Krinova ett uppdrag att öka attraktionskraften och tillväxten för Kristianstad och nordöstra Skåne. Parallellt har Krinova utvecklat en unik regional och nationell position inom livsmedelsområdet. Krinova är i dag Sveriges äldsta och största inkubator och science park inom detta område.

- Entreprenörskap är en avgörande framgångsfaktor för ett blomstrande samhälle. Vi ser fler och fler produkter och tjänster på marknaden som främjar cirkulär produktion, klimatet, hälsosam mat eller biologisk mångfald. Ytterst handlar vårt jobb om att stötta dessa entreprenörer att nå sin fulla potential, säger Christian Nyhlén, VD för Krinova.

I samband med Krinovas bolagsstämma valdes Hans Ramel in som styrelseledamot i Krinovas styrelse. Hans är ordförande för LRF Skåne och driver även Övedskloster utanför Sjöbo. Hans ersätter Maria Hofvendahl Svensson som har valt att lämna Krinovas styrelse.

Krinova Incubator & Science Park erbjuder en kreativ tillväxtmiljö med stöd i utvecklings- och innovationsarbete, möteslokaler och flexibla kontorslokaler. I Krinovas uppdrag ingår att rigga projekt mellan akademi, offentlig verksamhet och näringsliv som kan leda till nya affärsidéer och innovationer. Inom profilområdet mat – miljö – hälsa drivs samarbeten och projekt såväl på lokal, regional som internationell nivå. Krinova ägs av Kristianstads Kommun och Högskolan Kristianstad.