Snabba cash eller bra affärer?

Vellinge har genom åren, som så många andra svenska kommuner, gjort affärer som i efterhand verkat riskfyllda. I några fall har stora kostnader fått bäras av kommunen, i andra fall har stora övervärden realiserats av enskilda individer. Med moderbolag i skatteparadis, oklara avtal eller nära-relationer kan det vara svårt att förstå affärerna.

Det är däremot lätt att förstå vad kommunen behöver. En professionell affärsenhet och en oberoende minoritetsrevisor skulle ge lönsammare affärer och bättre insyn. De skulle vara garanter för att medborgarnas tillgångar och resurser används på bästa möjliga sätt.

KD Vellinge har valt att säga nej till hotellanläggningen som planeras på Falsterbo Strandbad. Vår inställning beror på tre uppenbara brister. Riskerna att stora övervärden slumpas bort samtidigt som kostnader inte kontrolleras är uppenbara. Vi menar också att kommunen inte följt de styrdokument som skall vara vägledande i utvecklingen av Falsterbo. Avslutningsvis, hotellet kommer att ha miljöpåverkan där effekterna från vattenförsörjning, energiförbrukning och transporter är svåra att överskåda samtidigt som rödlistade arter förekommer i närområdet.

På senaste kommunfullmäktigemötet beslutades ett markanvisningsavtal med försäljning av mark på Strandbadsområdet. KD menar att avtalet innebär ett för kommunen stort finansiellt risktagande och att övervärden kan slumpas bort. Vi begärde därför att avtalet skulle omarbetas. Vår begäran om återremiss saknade stöd från bl.a. SD och MP. Anser dessa partier att avtalsformen var bra och utan inbyggda risker? Hursomhelst, nu rullar projektet vidare med potential att bli ett nytt Hagahill-spektakel.

Markanvisningsprocessen för Strandbaden har likheter med den spektakulära Hagahill-affären med mångmiljonrullning och övervärden som gavs bort. Vi står därför fast i vår bedömning att kommunen är i akut behov av en oberoende minoritetsrevisor samt en transparent, professionell och för kommunen lönsam affärsenhet.

Håkan Wretsell, Vice ordförande KD Vellinge

Kjell Bornhager, Gruppledare KD Vellinge