Fel att buller stoppar bostäder

Många bostadshus kan inte byggas centralt i Stockholm, som en följd av otidsenliga regler och normer för buller. Erik Slottner (KD), ledamot i Stadsbyggnadsnämnden, vill se förändringar i gällande lagstiftning.

– Reglerna för industribuller är alltför strikta och fyrkantiga. Regelverket är från 1970-talet och behöver uppdateras. Det är orimligt att nuvarande lagstiftning gör att många bostäder inte kan byggas i attraktiva lägen som till exempel Värtahamnen och Slussen.

– Normerna för vilka bullernivåer som är tillåtna utanför bostadshus är ett annat problem som påverkar Stockholm negativt. Tanken med att mäta utomhusnivåer är att man ska kunna ha ett fönster öppet på sommaren, eller sitta ute på balkongen, utan att störas av buller. Det borde vara fullt tillräckligt att vid nybyggen ha normer för vilka bullernivåer som ska få förekomma inomhus. Öppnar man fönstret i Stockholms innerstad får man nog räkna med att det kan bullra mer än vad dagens normer tillåter, säger Erik Slottner (KD).

Markus Nyman

076 122 99 11