Flytta bilarna till garage för att ge plats åt lånecyklar

– Mer gatuparkeringsplats ska kunna frigöras till lånecyklarna. Det finns gott om outnyttjade garageplatser i Stockholms innerstad så problemet med att lånecyklarna inte får plats bör gå att lösa ganska enkelt, säger Erik Slottner, vice gruppledare för Kristdemokraterna i Stockholms stad.

Det är ont om plats för att ställa ut lånecyklar i Stockholms innerstad. Företaget Clear Channel som står bakom lånecyklarna menar att det behövs tre promille av parkeringsytan i Stockholms innerstad för att lösa problemen. Erik Slottner anser att det är rimligt men vill dessutom att arbetet med att finna lämpliga platser för lånecyklar i ytterstaden tar fart.

– Redan idag vill Stockholms stad att fler parkerar i garage. Då borde det frigöras plats för lånecyklar. Dessa platser behövs framförallt under sommaren då behovet av bilparkering i innerstaden minskar. I ytterstaden ser jag det som naturligt att lånecyklar finns vid tunnelbanestationerna, säger Erik Slottner (KD).

– Staden bör passa på att skapa fler parkeringar för andra alternativ typ skotrar och motorcyklar. Då frigörs också utrymme för bilar som annars upptas av betydligt mindre fordon, säger Erik Slottner (KD).

För mer information:

Carl Smitterberg