Bild Charlotte Peppare

Smygkommunalisering och begränsad valfrihet för Stockholms äldre

De rödgrönsrosa beskär äldres valfrihet

Äldrenämnden i Stockholms stad väntas idag besluta att återkommunalisera fyra vård- och omsorgsboenden utan att ge en enda förklaring till varför. Vidare föreslås en äldreboendeplan utan en strategi för hur fler äldre ska få tillgång till icke biståndsbedömda trygghetsboenden. - Båda dessa beslut är djupt olyckliga och begränsar äldres valfrihet, säger Erik Slottner (KD), gruppledare i stadshuset och vice ordförande i Äldrenämnden, med anledning av dagens nämndsammanträde.

I ett ärende som gäller central upphandling av vård- och omsorgsboenden och som berör totalt åtta boenden föreslås att fyra återtas i kommunal regi.

- Den rödgrönrosa majoriteten hävdar att det inte finns någon plan för att återkommunalisera privat drivna verksamheter, ändå ser vi beslut efter beslut som går i just den riktningen. Att återta verksamheten från en privat aktör som missköter sig är helt i sin ordning. Men att helt utan argumentation återkommunalisera privata verksamheter gör inte vardagen ett dugg bättre för stadens äldre. Tvärtom beskär det valfriheten och ger en signal till privata vård- och omsorgsföretag att staden inte vill de ska vara med och bidra till en bättre äldreomsorg. Löper kontraktet med en privat vårdgivare ut och har den vårdgivaren skött verksamheten bra ska alltid en ny upphandling av verksamheten genomföras istället för att genomföra en smygkommunalisering,fortsätter Erik Slottner.

Ett annat ärende som kommer upp till beslut om är äldreboendeplanen som har arbetats fram för att möta det kraftigt ökade behovet av äldrebostäder som en följd av att antalet äldre väntas öka i staden en bit in på 2020-talet.

- Det är bra att det nu stakas upp en plan för hur staden ska möta det ökande antalet äldre genom en utbyggnad av antalet vård- och omsorgsboenden. Men det är en stor brist att planen saknar en utbyggnadsplan för icke biståndsbedömda trygghetsboenden. För de allra flesta äldre som upplever otrygghet och ensamhet är inte ett vård- och omsorgsboende det som efterfrågas utan det är ett boende där man bor tillsammans med andra äldre i tillgängliga lägenheter och där det erbjuds dagliga sociala aktiviteter tillsammans med andra boende. Genom fler sådana boenden där den äldre inte behöver ett biståndsbeslut för att flytta in skulle öka tryggheten och förbättra vardagen för många av Stockholms äldre. Kristdemokraterna anser att äldreboendeplanen måste kompletteras med en utbyggnadsstrategi för trygghetsboenden, avslutar Erik Slottner.

För mer information kontakta:

Martin Källstrand - Pressekreterare

martin.kallstrand@stockholm.se