Erik Slottner (KD), äldreborgarråd i Stockholms stad

Stockholm inför smarta lås i hemtjänsten

Stockholms stad har under veckan inlett införandet av smarta lås i hemtjänsten i stadsdelsområdet Enskede-Årsta-Vantör. – En åtgärd som förbättrar arbetsmiljön samt ökar säkerheten och tryggheten, säger äldreborgarrådet Erik Slottner (KD).

Innan sommaren tecknade Stockholms stad avtal med den svenska låsleverantören Swedlock AB. Nu har äldreförvaltningen påbörjat sitt arbete med att införa smarta lås i stadens hemtjänstverksamheter. De smarta låsen har flera fördelar, menar äldreborgarrådet:

– De digitala låsen underlättar nyckelhanteringen avsevärt för hemtjänstens personal och kommer att frigöra mer tid. De digitala låsen kan också ses som en säkerhetsåtgärd då de innebär snabbare inställelsetid vid larm och möjlighet att i efterhand kunna se vem som besökt en bostad. Nyckeln uppdateras i samband med varje nytt arbetspass och en borttappad nyckel kan inte användas igen efter arbetsdagens slut, säger Erik Slottner (KD).

Satsningen på smarta lås omfattar totalt 45 miljoner kronor. Låsen kommer efter införandet i EÅV att införas successivt i hela staden under 2021-2022. För Erik Slottner är digitaliseringsarbetet inom äldreomsorgen fortsatt prioriterat.

– För att kunna hålla en långsiktigt hög kvalitet inom äldreomsorgen när vi blir allt fler som lever längre krävs digitala lösningar. Den tidigare majoriteten i Stockholms stad drog digitaliseringsprojektet med smarta lås i hemtjänsten i långbänk. Vi visar på handlingskraft. I budgeten för 2020 satsar vi dessutom på ett helt digitaliseringspaket med bland annat digitala inköp och digital nattillsyn, avslutar Erik Slottner (KD).

För mer information kontakta:

Maria Tiger Bodlund (pressekreterare), Tel.: +46 76 12 29 914, E-post: maria.tiger.bodlund@stockholm.se